Trippelkrock med änglavakt

En vänstersväng längs en 90-sträcka höll på bli en dödlig ingrediens i tisdagens trafikolycka i Älvsbyn. Samtliga inblandade hade änglavakt menar räddningsledaren Ulf Nilsson.– Det hade kunnat gå hur galet som helst, säger han.

Höger front prickade postbilen och den bakredelen av vänstra sidan fick mötande bil i sig.

Höger front prickade postbilen och den bakredelen av vänstra sidan fick mötande bil i sig.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2015-03-10 13:29

Det var strax efter klockan ett under tisdagen som tre bilar kolliderade längs Piteåvägen vid Norrabyn i Älvsbyn. En postbil kom från Piteå-hållet och skulle svänga vänster in till Norrabyn ett par hundra meter före rondellen. Postbilen blev stående på vägen i väntan på en bil som kom från Älvsbyn.

– I samma veva som han väntar på bilen som är lite längre bort kommer det en bil till från Piteå och träffar postbilen i baken, säger Ulf Nilsson.

Alla tre bilar hamnade i bredd med den andra bilen från Piteå i mitten.

Två barn i bilen

– Bilen som kom från Älvsbyn försökte hålla av till höger och var ner en bit i diket, men hans förarsida tog ändå i andra bilen från Piteå.

Han fick sladd och hamnade i diket på andra sidan vägen cirka 50 meter från korsningen, men mannen i bilen klarade sig bra. Föraren i postbilen åkte in till vårdcentralen i Älvsbyn. Det gjorde även föraren i den andra bilen från Piteå tillsammans med två barn.

– Jag kan inte bedöma skadorna, men de gick ju och pratade så de är väl lindrigt skadade i alla fall, säger Ulf Nilsson.

"Mänskliga faktorn"

Hastighetsbegränsningen längs vägen är 90 kilometer i timmen, men hur höga hastigheter det har handlat om vill Ulf Nilsson inte sia om.

– Det är svårt att säga, men det här handlar om den mänskliga faktorn och en vänstersväng. Det är inte halka denna gång, det är ju blöt asfalt men ingen is.

Han konstaterar att alla inblandade hade tur i oturen.

– Det gick riktigt bra, det hade kunnat gå hur galet som helst. Hade de frontat hade det ju inte gått bra alls, säger räddningsledaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!