Ricardo Cejas vid Trafikverket är ansvarig för vägunderhållet inom driftsområde Piteå. Han vill i dagsläget inte ge några kommentarer kring olyckan utan hänvisar PT till underhållschef Torbjörn Lennelöv vid Trafikverket i Gällivare.
Han säger att han inte är uppdaterad kring omständigheterna kring dödsolyckan.
– Jag vill veta mer om det. Men vi gör alltid en utredning i samband med dödsolyckor och så blir det den här gången också. Men det låter inte bra att vägen är så spårig som det beskrivs. Vi har ett kriterium att om spårigheter överstiger de standardkrav vi har på en i det här fallet enklass fyra-väg, så ska det vidtas åtgärder inom 48 timmar. I det här fallet borde entreprenören ha hyvlat vägen, anser Lennelöv.
Han vill själv göra en bedömning av hur vägen ser ut.
– Men jag är säker på att vår personal har varit ute och tittat på platsen i samband med att det görs en utredning.
Lennelöv säger om Majunges krav på saltning att Trafikverket inte saltar klass fyra vägar.
– Vi lägger ut en blandning av sand och salt men det är ett problem att det blåser bort, säger underhållschefen.
Vägarna sandas utifrån de så kallade friktionsvärden som mäts upp av Trafikverkets personal.
– Behövs det sandas är kravet att de ska ske inom loppet av fem timmar, säger Lennelöv.
Föraren av lastbilen är anhållen misstänkt för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafiken.Vittnen har uppgett att bilen kört både vingligt och för fort. Mannen förnekar brott.