Trafikverket tvekar om saltlösning i Älvsbyn

Efter olyckan vid Kanis har vägen saltats och är nu betydligt mindre spårig. Om salt är lösningen på spårproblemen är dock osäkert enligt Trafikverket.– Det är en jäkla debatt om saltet, säger Lars Hedström.

ÄLVSBYN2014-12-19 16:59

Svevia är Trafikverkets entreprenör i Piteå och Älvsbyn. De jobbar hårt för att få bukt på de spåriga vägarna.

– Vi hyvlar dygnet runt. Vi har gjort det hela veckan och kommer att fortsätta göra det under helgen, säger Daniel Isaksson på Svevia.

Vidare vill han inte kommentera väglaget, men bekräftar att vägen mellan Älvsbyn och Vistträsk har saltats efter olyckan.

– Ja, eller salt och salt. Det är saltinblandad sand. Det övriga får du ta med Trafikverket, vi uttalar oss inte mer, säger han.

Med hjälp av salt går det att smälta snö ända ner till 18 minusgrader.

"Lite överraskad"

Trafikverket har inga krav på saltanvändning vid så låga temperaturer, eftersom det skulle kräva onödigt stora saltmängder. Deras rekommenderade gräns går i stället vid sex minusgrader. Men enligt Trafikverkets Lars Hedström är det ovanligt att salta i Älvsbyn.

– Så tror jag inte vi jobbar i grunden. Saltvägarna är E4:an, pendlingsvägarna Piteå, Älvsbyn, Boden. Men det är ju inte hela de vägarna. Jag blir lite överraskad att vi saltar i Älvsbyn, det känns inte som att vi borde göra det. Det är bara de stora vägarna som ska saltas, resten ska ju vara vintervägar med sandning och plogning.

"Djävulska problem"

Han tycker inte att spåren borde vara ett problem.

– Förra vintern var det djävulska problem med de här spåren på grund av alla omställningar mellan kyla och tö. Hinner man inte skrapa bort så byggs det ju på hela tiden. Nu har det varit hyfsat varmt, så man borde ju ha fått bort de här spåren tycker jag.

Är det inte bara salta om det är vad som krävs?

– Jo, men det är en jäkla debatt om saltet. Det är inte trafiksäkerhet som motiverar saltet, utan det är framkomlighet.

Många upplever en tydlig skillnad på väglaget utanför Älvsbyns kommun.

– Sådant kan i bland bero på storleken på driftområdena och olika temperaturzoner. Det borde en driftmänniska kunna svara på.

PT har sökt driftunderhållschefen Fredrik Rosendahl utan resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om