PT har tidigare berättat om Trafikverkets planer på att rusta upp nedre delen av Storgatan i Älvsbyn. Syftet är att lämna över sträckan mellan Gulf-rondellen och vattentornet vid järnvägsstation till kommunen.
– Det är ju ingen genomfartsväg, utan det är ju mer av en statsgata. Vi anser att den borde vara kommunal eftersom vi ska ha vägar som är genomfarter, alltså mellan orter, säger Marja Suikki, trafiksamordnare på Trafikverket.
Mot den bakgrunden gjorde man en åtgärdsvalstudie för att se vad det finns för problem med gatan i dag.
"Vill inte tvinga"
– Vi har pengar som används till att bygga om och rusta upp såna här vägar för att göra dem mer attraktiva, mot att kommunen tar över vägen. Vi vill inte tvinga kommunen till något, utan vi använder det här som en morot.
Vad kom ni fram till med åtgärdsvalstudien?
– Det finns ju bland annat många infarter som inte är så tydliga. Eftersom vägen är så bred och rak håller inte alla hastighetsbegränsningarna heller, vilket också är en brist.
En rejäl avsmalning väntar – och enligt idéskisserna kommer gatan att likna den övre delen av Storgatan.
"Bli lite dyrare"
– Statsgator ska vara anpassade mer för gång- och cykeltrafikanter. Därför gör man området för bilarna mindre, då får man även ner hastigheterna. Man får ju även som bilist känslan av att här ska det inte gå så fort.
Enligt Marja Suikki har Trafikverket räknat med att ombyggnationen kommer att kosta runt 16 miljoner kronor.
– Men då är det plus minus tre miljoner, och ofta tenderar det att bli lite dyrare. Det är bara våra kostnader, sedan är det ju kommunen som står för parken och liknande.
Men det hänger på en lösning med kommunen?
– Jo, det hänger på att de tar över väghållarskapet efter ombyggnationen. Diskussionen har pågått länge, och vi har liknande projekt på andra håll.
"Lite förskjutet"
Bron över Korsträskbäcken ingår i vägen och kommunen vill vara säker på att den är ordentlig och håller länge så att de slipper onödiga kostnader när och om de tar över vägen.
– Vi brukar göra en ordentlig besiktning och sedan göra det underhåll som behövs. Den är ju inte så jättestor heller, men vi kollar upp sånt, säger Marja Suikki.
Hade kommunen och Trafikverket varit lite snabbare på att komma överens så hade det blivit byggstart redan 2016.
– Pengarna för 2016 har försvunnit, och med den nya regeringen har det blivit lite förskjutet, säger Marja Suikki.
"Det löser sig"
Hon tror att bygget kommer att bli av.
– Det låter som att vi har pengarna. Man kan ju aldrig säga säkert, men vi tror att det löser sig även om det blir förskjutet.
Om parterna når en överenskommelse startar bygget mest troligt 2017. När det är färdigt är ännu oklart.
– Det tar oftast ett år att projektera, och det är möjligt att vi kan börja göra det redan 2016. Kanske till och med i år. Efter projekteringen tar det ett år att bygga den, möjligtvis delar man upp det på två år, säger Marja Suikki.