Älvsby taxi går över mer och mer till elektriskt

På Älvsby taxi har man påbörjat den "gröna omställningen" med gott resultat. Men David Lindström hoppas att mer görs för att hjälpa de som vill köra elektriskt.

Taxichauffören Stefan Johansson tycker Teslorna fungerar kanonbra som taxibilar. "Det enda är att de är lite låga", tycker han.

Taxichauffören Stefan Johansson tycker Teslorna fungerar kanonbra som taxibilar. "Det enda är att de är lite låga", tycker han.

Foto: Håkan Öberg

Älvsbyn2021-11-04 08:00

Transportsektorns elektrifiering är en av de största utmaningarna framöver. Sedan en tid tillbaka kör Älvsby taxi med två helt elektriska bilar från Tesla och en till är på väg.

– Så före jul har vi tre med hundra procent eldrift. Sedan tidigare har vi ju åtta Golfar som är gashybrider så det är ett medvetet beslut att ställa om i den mån det är möjligt och ett naturligt steg att börja köra helt elektriskt. Det är ju åt det hållet det går. Transportsektorn är en stor bov av utsläppen så vi gör vad vi kan, säger David Lindström.

undefined
David Lindström på Älvsby taxi hoppas att de styrande också vågar satsa när han som företagare gör det. Det behövs fler laddplatser i länet och för att få ekonomi i elbilsflottorna behöver det också värderas i upphandlingarna.

Varenda elbil är en ganska stor investering därför byter man ut taxibilarna successivt. De har fungerat riktigt bra i trafiken, men det ställer lite andra krav på trafikledningen som får göra en viss omställning då det krävs mer planering.

– Även om de på pappret ska ta sig 58 mil fulladdade så når de inte lika långt som en dieselbil. Tankar du en diesel så är den full på nolltid, men även om du är nära en riktig snabbladdare så kan det ändå ta runt 40 minuter för en elbil, säger Lindström.

Med taxis egna "hemsnabbladdare" tar det cirka fyra timmar att ladda bilarna.

Hur har de funkat i trafik då?

– Hittills har det funkat jättebra måste jag säga. Det har blivit sena dagar och långa körningar. Men det har ju inte blivit full vinter riktigt än. Sen har man ofta möjligheten att underhållsladda under tiden man väntar på retur eller nästa körning, säger Lindström.

undefined
De som får anpassa sig mest är trafikledningen som får planera rätt så att inte Teslorna står utan batteri precis före en längre körning.

Teslorna har också gått hem bra hos chaufförerna.

– Tycker att de funkar kanonbra de här. Det enda är att den här är lite låg, men det har ju inte med eldriften att göra, säger Stefan Johansson, taxichaufför.

Teslorna klarar långkörningar som till exempelvis Arjeplog utan några problem. Så tekniken finns där i bilarna, men det finns mer som behöver göras inför en helomställning. Älvsby taxi har 23 bilar och i fyrkanten är det hundratals bilar.

– Så laddstationer behövs det fler av, även på kommunala parkeringar eller vid sjukhusen dit många är med taxi samma tider på dagen. Det kan behövas laddparkeringar bara för taxi, säger Lindström, och fortsätter:

– Sen tycker jag man i upphandlingar ska privilegiera de som faktiskt påbörjar omställningen. Det bör värderas mer. Ska jag göra det mest ekonomiska köper jag ju en ny dieselbil och kör som de andra och kan hålla priset på upphandlingen nere, men jag ser ju inte det som framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!