Att vissa fiberkunder i Älvsbyn har blivit kompenserade i form av kontanter eller presentkort är ett misstag enligt Telias pressansvarige Inger Gunterberg.
– Jag är medveten om att det på grund av ett missförstånd, och att vi helt enkelt inte hade all information när vi återkopplade till kunder i Älvsbyn, har gått ut någon typ av kompensation till de kunder som redan har fått sin fiber levererad, säger hon.
Nu har Telia stoppat sina medarbetare från att kompensera vissa kunder i Älvsbyn.
– Enligt de riktlinjer och den affärspolicy vi har så är det just i de här fallen som vi tyvärr inte hunnit levererat till kund som vi kompenserar.
Trots att man redan hunnit kompenserat kunder som fått sin fiberanslutning tycker Inger Gunterberg inte att Telia gör skillnad på sina kunder.
– Nej, det vi gör är att vi följer våra affärsregler för att skapa en konsekvens och en tydlighet i kommunikationen mot våra kunder. Jag kan förstå att man som kund tycker att det här har varit lite förvirrande, men på grund av den mänskliga faktorn har några av våra medarbetare tyvärr inte haft all information så att de har kunnat se vilka som har fått leverans och inte.
Gör man inte skillnad på kund och kund om bara vissa får kompensation?
– Vi följer våra affärsregler för att det ska bli så tydligt som möjligt för våra kunder, och det är precis det vi gör nu. Sedan är det bara beklaga att den mänskliga faktorn har varit involverad här.
Man kommer inte att backa i frågan – däremot kompenserar man de kunder som ännu inte fått sin utlovade fiberanslutning.
– Vi har hushåll som beställde fiber förra året men som tyvärr inte fick den levererad. Där ger vi ett riktat erbjudande till dem så att de får möjlighet att ta del av den här nya kampanjen som vi kör i år.
Oavsett hur avtalet från i fjol ser ut så har kunderna möjligheten att välja mellan de två nya alternativen.
– Alla kunder som inte har fått sin fiber levererad har blivit kontaktade eller är på väg att bli kontaktade.
Hon fortsätter försvara försäljarnas löften om att priset inte ska sjunka. Hon hävdar att de syftar på den uppföljande kampanjen. Vårens kampanj i Älvsbyn är en nykampanj.
– Det hade vi kanske kunnat vara tydligare med. Men det våra säljare syftar på stämmer, säger Inger Gunterberg.
Har ni hunnit ha en uppföljande kampanj?
– Ja, jag har inte det datumet. Men den är gjord i Älvsbyn och priset blev dyrare än nykampanjen.