Telia drog dubbelt från kontot

Under 13 månader gjorde Telia dubbla uttag på Älvsbybon Ulf Poijos konto. Nu har han anmält telefonbolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

"Det är kunden själv som skapar och styr laddningar till sitt kontantkort via hemsidan eller appen. Men vi har tittat på ärendet och konstaterar att vi borde ha varit mer flexibla", säger Johanna Hansson, pressinformatör vid Telia.

"Det är kunden själv som skapar och styr laddningar till sitt kontantkort via hemsidan eller appen. Men vi har tittat på ärendet och konstaterar att vi borde ha varit mer flexibla", säger Johanna Hansson, pressinformatör vid Telia.

Foto: Erik Simander/TT

ÄLVSBYN2018-06-27 21:56

I början av december 2016 övergick Ulf Poijo i Älvsbyn från abonnemang till att ha kontantkort i telefonen.

– Jag fick veta att man kunde ladda ned en app som automatiskt skulle dra 199 kronor från mitt konto varje månad. Det är ett sätt att lägga in pengar på kontantkortet i förskott och det kändes bra att jag inte behövde gå in och göra det manuellt, berättar Ulf Poijo.

Han uppger att de första tre månaderna fungerade allt perfekt. Men sedan gick något snett.

– I maj i år upptäckte jag att sedan mars 2017 har Telia gjort dubbla uttag från kontot så jag kontaktade Telia. De svarade att de kunde betala tillbaka den senast felaktiga dragningen men att jag inte skulle få tillbaka resterande felaktiga dragningar. Telia hävdade att de betalningarna var för gamla för att de skulle kunna återbetalas, säger Ulf Poijo.

Han är förvånad och upprörd över att Telia påstått att han själv måste ha gått in i appen och beställt dubbla betalningar.

– Varför skulle jag göra det? Ingen vill väl betala dubbelt och det är svårt att gå in i den där appen och göra ändringar. Telia har krävt att jag ska bevisa att de gjort fel. Men man kan ju inte tillämpa omvänd bevisföring. Det är väl Telias sak att ta reda på vad som blivit fel, säger Poijo.

Totalt kräver han Telia på 2 587 kronor (13 månader x 199 kronor).

– Jag har mejlat, ringt och skickat vanlig snigelpost men inte fått svar, så nu har jag valt att gå till Allmänna reklamationsnämnden för att få rättelse, säger Älvsbybon.

Har du kvar Telias kontantkort?

– Ja det har jag eftersom Telia är enda bolag som har full täckning där jag bor. Men fanns det någon annan som skulle kunna erbjuda full täckning skulle jag välja det, säger han.

Johanna Hansson, pressinformatör vid Telia, hävdar att Poijo har gjort en dubbelbokning.

– Det är kunden själv som skapar och styr laddningar till sitt kontantkort via hemsidan eller appen. Men vi har tittat på ärendet och konstaterar att vi borde ha varit mer flexibla. Vi beklagar det och kommer att kontakta kunden för att lösa detta, säger hon.

Hansson säger också:

– 13 månader är en lång tid och vi vill uppmana alla kunder att vara uppmärksamma på sina beställningar och fakturor för att undvika situationer som denna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om