I dag startar kommunen och nämnda frivilligorganisationer en telefonlinje under namnet "samtalstid" för den som hjälper någon närstående i hemmet på grund av sjukdom, ålder eller funktionshinder. Klockan 10.00 öppnar telefonnumret som ska vara tillgängligt på tisdagsförmiddagar mellan klockan 10 och 12. Det går även att ringa till numret måndagen före och tala in ett meddelande på mobilsvaret för att sedan bli uppringd.
Inventering av stödet
Bakgrunden till starten av telefonlinjen är att Kristina Bohman, samordnare för anhörigstödet i kommunen, gjort en inventering av anhörigstödet och då kommit fram till vad anhörigvårdare kan behöva hjälp med.- Jag gjorde bland annat hembesök hos en del anhörigvårdare och kollade upp frågor som vilken hjälp de får och eller anser sig behöva och hur kontakten fungerat med kommunen och primärvården, vad som behöver utvecklas och så vidare, säger Kristina Bohman.
Inventeringen visade att många inte vet vart de ska ringa för att få den hjälp de behöver. Vilka de ska kontakta i vilka ärenden eller vilken hjälp som finns att få.
- Det kan vara en djungel att komma rätt, säger Kristina Bohman, som tillägger att den som ringer inte behöver betala för ett långt samtal till en mobiltelefon, utan kan lämna sitt telefonnummer och bli uppringd.
Förarbetet visar också att många anhörigvårdare bara behöver någon att prata med och utbyta funderingar med. Att det finns någon där som en jourhavande medmänniska.