Superpedagogen Stavros peppade

"Superpedagogen" Stavros Louca inspirerade föräldrar och lärare.- Det viktiga som finns för att åstadkomma goda resultat är att avdramatisera ämnen, göra skolan attraktiv och vinna barnens hjärtan, säger han.

Under tre föreläsningar inspirerade Stavros Louca föräldrar och lärare i Älvsbyn. "Jag har kommit hit för att berätta hur viktiga barnen är", säger han.

Under tre föreläsningar inspirerade Stavros Louca föräldrar och lärare i Älvsbyn. "Jag har kommit hit för att berätta hur viktiga barnen är", säger han.

Foto: Joel Gustafsson

ÄLVSBYN2011-08-20 06:00

Matematik- och fysikläraren Stavros Louca, 57 år, blev rikskänd efter tv-serien Klass 9A, där elever fick hjälp av vad som beskrevs som "superpedagoger" för att förbättra betygen.

I torsdags bjöd Älvsbyns kommun in honom för att inspirera och föreläsa för lärare och föräldrar.

- Vi vill göra en nystart i skolan med bakgrund av att vi har haft dåliga resultat. Då behöver vi få lite kreativa tankar till oss. Det har Stavros bevisat för oss, dels inför pedagogerna, och inte minst genom att fånga föräldrarna och visa hur viktigt det är att de engagerar sig i skolan, säger Sture Nordin (S), ordförande i Barn- och fritidsutskottet.

"Glöm inget barn"
Enligt Stavros Louca kan alla barn lyckas med rätt vägledning.

- Jag har kommit hit för att berätta för dem att inte glömma något barn bakom sig. Vi har inte råd med det som land, samhälle eller familj. Våra barn är så värdefulla, säger han.

För att barnen ska utvecklas i skolan är samarbetet mellan lärare och föräldrar jätteviktigt, berättar han. Eleverna behöver visioner och för att nå målen krävs motivation och positiv kritik i hemmet och skolan.

- Då krävs det också att lärarna måste sluta tänka att de har sina egna revir. Vi måste arbeta tillsammans och förena våra krafter och kunskaper åt samma håll.

"Visa respekt"
Genom att lärarna är lyhörda och visar personligt intresse för barnens skolgång skapas en familjestämning.

Barnen motiveras att ta eget ansvar för sitt lärande om vuxna visar dem respekt. Då kan skolan bli attraktiv och svåra ämnen avdramatiseras.

- Det brukar vara så man kräver respekt från barnen och glömmer bort att vi vuxna ska vara ett gott föredöme. Vi vill att barnen ska ta efter oss, då måste vi själv visa respekt för dem.

I publiken satt Kristina Groth, 41 år, med två tonårsbarn:

- Jag tycker det är jättebra att bli påmind om det positiva. Det är lätt att fastna i problem, istället för att se möjligheter. Att peppa och berömma kommer man längre med, säger hon.

fakta En av landets sämsta skolkommuner

Endast 63,7 procent av eleverna i nian gick ut med fullständiga betyg i Älvsbyns kommun 2010. En försämring med nästan 14 procent jämfört med året innan. På Vidselskolan nådde 84 procent av eleverna målet i alla ämnen. På Älvåkraskolan låg procenttalet på 57. Vilket resulterade i att Älvsbyn hamnade på plats 284 av landets 290 kommuner, alltså sjätte sämsta skolan i landet.

Åtgärder för att förbättra resultaten har införts i form av förflyttade rektorer och extra resurser till att anställa fler specialpedagoger och ämneslärare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om