Ett flertal kommuner som använder larmoperatören Tunstall för sina trygghetslarm har fått stora problem med långa fördröjningar vid larm. Tidigare har stora problem rapporterats från Luleå kommun men situationen är nu densamma i Älvsbyn.
På kommunens hemsida står att läsa att från det att brukare larmar kan det dröja flera timmar innan larmet når larmcentral, hemtjänst och nattpatrull.
– Det innebär att vi i nuläget inte kan säkerställa att alla larm når fram så därför har Älvsbyns kommun satt in åtgärder för att förebygga att någon far illa, uppger kommunen.
Hemtjänsten i Älvsbyns kommun uppmanar anhöriga att ta kontakt med sina närstående som har trygghetslarm för att informera om problemet samt säkerställa att de mår bra.
Brukare med trygghetslarm uppmanas att ringa nödnummer 112 i en eventuell nödsituation och att bära med sig sin telefon om det är möjligt, för extra trygghet.
Älvsbyns kommun meddelar att han satt in följande åtgärder:
Extra tillsyner av hemtjänsten hos dem man vet är eller kan bli försämrade i sin hälsa.
Den som behöver hjälp eller anhöriga som inte får kontakt med närstående kan ringa 076-146 06 74.
Personer som inte har några insatser kommer att kontaktas via telefon för att få information.
Det handlar om cirka 224 larmkunder totalt.
Larmoperatören Tunstall har meddelat att felsökning pågår och att driftstörningarna kan fortsätta under hela veckan.