I våras spårade två tåg ur mellan Storsund och Koler inom några dagar. Håkan Äijä, chef för Trafikverkets Underhållsområde Nord, förklarade för PT:s reporter att den aktuella delen av banan var nybesiktad och skulle rustas först 2016. Men nu har Trafikverket prioriterat om och sträckan mellan Boden och Bastuträsk väntas stå klar två år tidigare är planerat.
Älvsbyn först
Upprustningen delas in i tre delar. En fjärdedel planeras vara klar 2014, ytterligare två fjärdedelar 2015 och den sista fjärdedelen 2016. Första sträckan som ska rustas är den mellan Boden och Älvsbyn.
– Om allt går som planerat ska den sträckan vara klar till sommaren, säger Håkan Äijä.
Banvallen ska renas och diken ska grävas, men främst ska en ny och kraftigare räls på plats.
– Den nya rälsen väger sextio kilo per meter och den nuvarande femtio, men den är ju slut nu, säger Håkan Äijä.
Högre hastigheter
Den dåliga rälsen har lett till att Trafikverket tvingats sänka hastigheterna.
– Det vi gjorde i januari var att för att kunna hantera allt på ett bättre sätt. Vi satte 90 kilometer i timmen för persontåg och 70 kilometer i timmen för godstransporter. Men nu ska vi ändra så att tomma godståg får köra 90, säger Håkan Äijä.
Det har i sin tur lett till mängder av försenade godståg, eftersom persontågen lättare håller tiderna med en högre hastighet.
– Normalt går ett tåg som är i tid före ett försenat tåg, men jag vet att det pågår diskussioner att göra om trafikplanen.
Med en ny plan kan tågledarna begränsa förseningarna till 30 minuter för persontåg och 45-60 minuter för godståg.
"Väldigt sårbart"
Älvsbyhus använder sig flitigt av stambanan, men har inte störts allt för mycket av förseningarna.
– Mycket av det vi skickar är lagerkomponenter, så vi har klarat oss lindrigt. Det går ungefär tio vagnar i veckan till vår fabrik i Vålberg, sedan får vi även upp isolering hit, säger Benjamin Blomquist, transportchef.
Trots att husjätten inte påverkas märkvärt, kommer den tidigarelagda rustningen som en positiv överraskning.
– Det är viktigt att det fungerar. Det är ju väldigt sårbart med en bana. Speciellt för de större aktörerna, även om vi kan ha en veckas felmarginal.
0929–557 23