Snabbare lösningar på elfel

Smartare elnät ska ge kunder snabbare service vid elavbrott. Arjeplog, Arvidsjaur och Älvsbyn är först ut i Vattenfalls nya satsning.

Vattenfall är först ut bland de stora elnätsföretagen i ett storskaligt test i norra Norrland. Testet berör 65?000 elnätskunder.

Vattenfall är först ut bland de stora elnätsföretagen i ett storskaligt test i norra Norrland. Testet berör 65?000 elnätskunder.

Foto: Vattenfall

Älvsbyn2018-05-17 17:38

Vattenfall Eldistribution satsar på att övervaka hela elnätet i realtid med hjälp av ny teknik. Den nya tekniken hittar elavbrott betydligt snabbare i det lokala elnätet.

– Fel i ledningar närmast kund ser inte vi med dagens teknik. Vi vet inte om felet förrän kunden meddelar. Med den nya tekniken kommer vi att kunna övervaka vårt elnät ända fram till kundens vägg eller in i lägenheten, säger Lars Edström, driftchef Vattenfall Eldistribution.

Timmar av felsökning kortas ner till minuter.

– Med den nya tekniken kommer vi också kunna se vad felet är på ett mycket enklare sätt. Det sker på några minuter. Det innebär att vi kan skicka reparationsresurser som har med sig rätt material för att reparera.

Vattenfall är först ut bland de stora elnätsföretagen i ett storskaligt test i norra Norrland. Testet berör 65 000 elnätskunder i Arjeplog, Arvidsjaur, Kalix, Kiruna, Pajala, Jokkmokk, Gällivare, Överkalix, Haparanda och Älvsbyn.

Förutom att Vattenfall investerar i ny teknik i elnätet uppgraderar man även IT-utrustningen i elcentralen samt installerar en helt ny programvara i kundens mätare.

– Vi kommer att kunna hitta, reparera och informera kunden innan kunden har upptäckt att det har varit ett avbrott, om man till exempel är på jobbet, säger Lars Edström.

Målet är att införa den nya tekniken för alla kunder i Vattenfalls elnät till 2020.

– Det är ett storskaligt test vi gör nu, och vi hoppas och tror att det faller väl ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!