Skoterklubbar upplystes inte om tätortsförbud

Det är inte längre tillåtet att köra skoter i tätorterna inom Älvsbyns kommun. Detta sedan länsstyrelsen i somras upphävt myndighetsnämndens beslut att förlänga försöket med skoterkörning på anslutningsvägar till skoterleder. Orsak: Beslutet strider mot lagen.

För någon vecka sedan upptäckte Folke Nilsson, ordförande i skoterklubben FSK Lodjuret, av en slump i en skotertidning att tätortstillståndet upphört att gälla i Älvsbyns kommun. "Det är under all kritik att ingen informerat oss i klubbarna om skoterförbudet"  Vad gör vi nu med nya skoterledskartan som vi beställt för 35 000 kronor?", dundrar han.

För någon vecka sedan upptäckte Folke Nilsson, ordförande i skoterklubben FSK Lodjuret, av en slump i en skotertidning att tätortstillståndet upphört att gälla i Älvsbyns kommun. "Det är under all kritik att ingen informerat oss i klubbarna om skoterförbudet" Vad gör vi nu med nya skoterledskartan som vi beställt för 35 000 kronor?", dundrar han.

Foto: Britt Lindgren Blom

ÄLVSBYN2009-11-14 06:00
I januari överklagade en privatperson myndighetsnämndens beslut till länsstyrelsen med hänvisning till att kommunen inte har laglig rätt att utfärda lokala trafikföreskrifter av detta slag. Privatpersonen angav också olycksrisk och miljöproblem som skäl för överklagandet.
Den 4 juni beslutade länsstyrelsen att bifalla överklagandet och upphäva myndighetsnämndens beslut. Därmed råder förbud att köra snöskoter inom tätorterna i Älvsbyns kommun, något som varken polisen eller skoterklubbarna fått information om.
Överraskande nyhet
Nyligen upptäckte Folke Nilsson, ordförande i skoterklubben FSK Lodjuret, av en slump i en skotertidning att tätortstillståndet upphört att gälla i Älvsbyns kommun.
- Jag åkte direkt till polisen för att fråga om de kände till detta. De visste ingenting! Då vände jag mig till de ansvariga på kommunen och begärde att få ha ett möte snarast möjligt och diskutera frågan, berättar han.
- Vi har redan börjat planera för att sätta upp skyltar och märken på klubbens bekostnad. Dessutom har jag beställt en ny skoterledskarta för cirka 35 000 kronor. På den finns det inritat alla skoterleder med anslutning från bostadsområdena. Vad gör jag nu med den?
Folke Nilsson är kritisk till att ingen information gått ut till skoterklubbarna om länsstyrelsens beslut. Robert Holtmo vid Älvsbypolisen ifrågasätter också förfarandet.
- För polisens del innebär förändringen att vi måste börja hålla hårdare kontroll på skotertrafiken från ytterområdena in till lederna. Det har ju varit tillåtet tidigare att ta sig ut till leden med en maxhastighet på 20 kilometer i timmen, konstaterar han.
I fredags hade miljö- och byggchef Ingrid Karlsson, Folke Nilsson och Robert Holtmo ett första samrådsmöte kring skoterfrågan.
- Myndighetsnämnden vill naturligtvis reda upp det här så bra som möjligt för alla parter. Vi kommer att ta upp ärendet på sammanträdet i december, förklarar Ingrid Karlsson.
Kör i alla fall
I yttrandet till länsstyrelsen skriver myndighetsnämnden bland annat följande:
"Nämnden bedömer att skoterkörning kommer att äga rum på gatorna oavsett hur nämnden beslutar. Beslutet är avsett att med hjälp av särskilda regler styra den körning som sker med eller utan tillåtelse för att minska olycksrisken."
- Det var anledningen till att kommunen inledde försöket för fyra år sedan och det gäller fortfarande, säger Ingrid Karlsson.
BAKGRUND Försök med skoterkörning i tätorterna
Vintern 2004 beslutade Älvsbyns kommun att på försök tillåta skoterkörning på kommunala gatunätet i bostadsområdet Västermalm i centrala Älvsbyn. Tillståndet avsåg endast körning närmaste väg ut till skoterleder.
Vid ett möte hösten 2005 mellan kommunens representanter, polisen och skoterklubbarna framkom att försöket slagit väl ut ur trafiksäkerhetssynpunkt. Tidigare buskörning hade också minskat.
Därför utökades försöket de kommande tre säsongerna till att omfatta samtliga bostadsområden med undantag för centrumkärnan och tätorterna Korsträsk, Vidsel och Vistträsk.
Inför säsongen 2008-09 gjordes en ny utvärdering där allmänheten ombads lämna synpunkter. Av svaren framgick att många människor är störda av skoterkörningen, framför allt på grund av höga hastigheter, hög bullernivå och körning på otillåtna platser. Polisen, länsstyrelsen och vägverket med flera tillfrågades också.
I december 2008 beslutade myndighetsnämnden i Älvsbyns kommun att förlänga försöket med skoterkörning inom tätorterna i Älvsbyns kommun ett år till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om