Skolan satsar på genuspedagogik

När det länsövergripande skolprojektet "Forma framtiden" sjösattes ifjol höst medverkade regeringens jämställdhetsutredare Gertrud Åström som föreläsare och inspiratör i Luleå. Häromdagen återkom hon till Norrbotten, denna gång till Älvsbyn för att dra igång det genuspedagogiska projektet i kommunen.

Älvsbyn2006-02-18 00:00


Huvudmålet med skolprojektet "Forma framtiden" är att det ska bidra till en jämställd skola/undervisningsverksamhet i Norrbotten. Projektet, som riktar sig till alla pedagoger inom förskola, grundskola och gymnasium, startade höstterminen 2005 och ska pågå till slutet av december i år.

Ett delmål är att alla kommuner i Norrbotten ska utarbeta kommunala och lokala handlingsplaner för det praktiska jämställdhetsarbetet i förskolan/skolan. Likaså att det ska finnas minst en anställd genuspedagog i flertalet kommuner vid 2006 års utgång, som ska svara för nätverksbygge, handledning och fortbildning inom jämställdhetsområdet.

De sex personer som representerar Älvsbyns pedagoger i länsprojektet utgör samtidigt styrgrupp för kommunens lokala del i "Forma framtiden". Marina Eklund, projektansvarig vid barn- och utbildningskontoret, fungerar som koordinator.

Regeringsuppdrag

Vid den lokala projektstarten i Älvsbyn i måndags deltog representanter från kommunens samtliga förskolor/skolor. Inbjuden föreläsare var Gertrud Åström, ursprunglig Kalixbo, som jobbat med jämställdhetsfrågor i cirka 25 år. Hon har också varit vd för Ordfront fram till december 2005. Våren 2004 utsågs Gertrud Åström att leda regeringens jämställdhetspolitiska utredning och göra en översyn från 1990-talet och fram till i dag vad gäller uppnådda mål och effektivitet inom denna del av samhällsbyggandet. I uppdraget ingick också att utreda om Sverige behöver inrätta en särskild jämställdhetsmyndighet.

I augusti 2005 presenterade Gertrud Åström utredningens betänkande för regeringen.

Fastställda mål

- Ett av förslagen är att bilda en jämställdhetsmyndighet för att kunna effektivisera arbetet och uppnå de tidigare uppsatta målen, förklarar Gertrud Åström och påminner om det övergripande nationella målet, som riksdagen fastställde 1994:

- Att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter på alla områden i livet. Därtill kommer delmålen som handlar om makt och inflytande, delat hemarbete, frihet från könsrelaterat våld, samma rättigheter till utbildning, arbete och arbetsmöjligheter med mera.

- Visst har det hänt en hel del positivt inom jämställdhetspolitiken de senaste tio åren, men det har också förekommit negativa saker. Det är ingen tvekan om att arbetet behöver fortsätta. Det genuspedagogiska skolprojektet har en stor och viktig uppgift.

Når stor målgrupp

Marina Eklund instämmer.

- Trots att vi jobbat så länge med jämställdhetsfrågan och sagt att den ska ha hög prioritet i Älvsbyns kommun dras vi fortfarande med en könsrelaterad löneskillnad på upp mot 20 procent, konstaterar hon.

- I skolprojektet "Forma framtiden" har vi möjlighet att förbättra jämställdheten, inte bara lönemässigt utan framför allt öka kunskapen om vad det här med könens lika värde innebär i praktiken.

- Fördelen med att rikta oss till pedagoger är att vi når en stor målgrupp. Målet är att vi ska få en gemensam grund, att genuspedagogiken ska genomsyra allt vi gör så att den stereotypa behandlingen av flickor och pojkar, kvinnor och män, ersätts av att individen sätts i främsta rummet, säger Marina Eklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om