Sänkt hastighet ger luftföroreningar"

Det finns inga hållbara trafiksäkerhetsskäl att sänka hastigheten på Storgatan från 50 till 30 kilometer i timmen. Däremot finns det starka miljöskäl att inte göra det.Det anser Sören Nilsson, m, som reserverat sig mot miljö- och byggnadsnämndens beslut om sänkt fart.

Älvsbyn2006-04-13 00:00
Som PT nyligen berättat har Kommunala Handikapp- och Pensionärsrådet i Älvsbyns kommun fått gehör i miljö- och byggnadsnämnden för sitt förslag att sänka hastigheten på Storgatan mellan Östermalmsleden och Nyvägen till 30 kilometer i timmen. Dock inte av alla nämndsledamöter. Beslutet föregicks av votering. Med röstsiffrorna sju ja och två nej klubbades fartsänkningen igenom.

Sören Nilsson var en av dem som röstade nej och reserverade sig mot beslutet.

Försämrar luftmiljön

- Eftersom nämnden vid flera tillfällen tidigare tagit beslut som syftar till att minska luftföroreningar för dem som arbetar eller bor längs Storgatan är det förvånande att man nu ställer upp på ett förslag som innebär raka motsatsen, säger Sören Nilsson.

- Genom att sänka hastigheten förlänger man bilarnas vistelse och avgasutsläpp med nästan 100 procent. Lägg därtill att de flesta motorer avger mer skadliga avgaser och partiklar vid låga varvtal.

- Bilar som framförs i 30 kilometer i timmen är större luftförorenare än de som körs i 50 kilometer i timmen. Som nämndsledamot anser jag att det är fel att medvetet besluta om en försämring av luftmiljön, särskilt när det inte finns några andra skäl, till exempel trafiksäkerhetsskäl, att hänvisa till.

Grundlösa trafikskäl

I samband med att ärendet behandlades vid miljö- och byggnadsnämndens sammanträde frågade Sören Nilsson kommunens räddningschef om det inträffat några tillbud eller registrerade trafikolyckor längs Storgatan som kan kopplas till nuvarande hastighet, 50 kilometer i timmen.

- Svaret blev nej, så de trafikskäl nämnden anger som orsak till att sänka hastigheten saknar betydelse och har ingen förankring i verkligheten, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om