När BDX var huvudentreprenör hade underentreprenören Älvsby Traktor AB drygt 70 procent av kommunens plogningsområde. Enligt Anders Öhman hade han fyra-fem traktorer vid varje plogsväng, och dessutom hade han sällskap av fler underentreprenörer.
– Vi var väl sju totalt. Jag måste säga att vi hade en hög standard. Det var väl jag som hissa nivån så kraven kom.
En plogsväng tar cirka elva timmar, men den nuvarande huvudentreprenören Cliffton skickar inte ut lika många traktorer som BDX gjorde i centrala Älvsbyn.
"En potatisodling"
– Som mest är det fyra traktorer och en väghyvel. Men räknar man in de två maskinerna som är stationerad i Vistträsk och Vidsel så är vi nästan uppe i samma antal, säger Berndt Gellerbrant, gatuingenjör på Älvsbyns Energi.
Även Clifftons underentreprenörer får kritik av Anders Öhman.
– De verkar ju inte behöva ta fram trottoarkanter. Vägen ser ju ut som en potatisodling ibland, men det får väl inte jag tycka.
De extrema snömängderna de senaste dygnen är ingen ursäkt menar han.
– Vi plogade tre och ett halvt dygn ibland, en eller två gånger per vinter. Vi satt i traktorn i flera dygn, men de här verkar åka hem och sova och låta det snöa.
"Nöjd med vintern"
Berndt Gellerbrant vill inte bemöta Anders Öhmans kritik.
– Det får stå för honom. De har kört dygnet runt sedan klockan 03.00 natten mot torsdag. Förutom de tre senaste dygnen när vi inte hunnit med så är jag nöjd med vinterns snöröjning.
En annan anledning till att det var snökaos i stora delar av Älvsbyn under fredagen var att Berndt Gellerbrant var tvungen att omprioritera rutten.
– Vi har varit tvungen att prioritera vårdcentral och Nyberga bland annat. Jag tror att de flesta har förståelse för att det ser ut som det gör en sådan här dag.