Rondell i olyckskorsning dröjer

Det verkar som att en rondell i Norrabykorsningen kan bli verklighet - men det kommer att dröja åtminstone till år 2008. Det är resultatet av den förstudie som Vägverket nu publicerat.

Älvsbyn2006-12-29 00:00
Senast det var tal om en rondell i korsningen mellan väg 94 och 374 var för fyra år sedan. Med några månaders mellanrum inträffade då två allvarliga olyckor där, den ena med dödlig utgång. En bristanalys som gjordes visade att korsningen är mer olycksdrabbad än normalt, dels på grund av skymd sikt och höga hastigheter.

Två alternativ

I den förstudie som nu är färdig presenteras två alternativ för att öka trafiksäkerheten. Det första innebär en mindre rondell med en totalradie på 17-20 meter och det andra en större rondell vars radie skulle vara 22-30 meter.

I samband med ett rondellbygge föreslås också övergångsstället vid gång- och cykelbanan byggas om för att blir säkrare.

Förvirrande skyltning

Tidigare har Vägverket försökt att minska olycksrisken i Norra-bykorsningen genom tydligare skyltning, men i förstudien nämns att just dessa skyltar istället kan leda till fler olyckor. Detta genom att trafikanterna lätt kan bli förvirrade av de många skyltarna. En rondell är alltså den lösning som rekommenderas.

För två år sedan uttalade sig Vägverkets Per-Mats Öhberg, ställföreträdande avdelningschef för region Norr Vägbyggnad, om korsningen. Han sa då att den var högsta prioritet på grund av de olyckor och incidenter som sker där. Men trots det så kommer det nu att ta ytterligare ett år innan bygget kan starta.

- En arbetsplan måste upprättas, och bygghandlingar ska ordnas. Det kommer att dröja till 2008 innan det kan bli aktuellt med byggnationer, säger Per-Mats Öhberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om