River upp beslut efter sen fjärrvärmeinformation

Älvsbyns energis sena information om prishöjningar har fått flera fjärrvärmekunder att se rött. Den senaste höjningen har bolaget tvingats skjuta på då de inte uppfyllt sin informationsskyldighet. Nu har Energimarknadsinspektionen startat ett tillsynsärende mot det kommunala bolaget.

Lars-Ingvar Wendt och Orvo Hannlöv, fjärrvärmekunder samt Janne Norberg, energirådgivare, kräver att Älvsbyns energi blir bättre på att underrätta sina kunder vid prishöjningar.

Lars-Ingvar Wendt och Orvo Hannlöv, fjärrvärmekunder samt Janne Norberg, energirådgivare, kräver att Älvsbyns energi blir bättre på att underrätta sina kunder vid prishöjningar.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2009-09-04 06:00
I slutet av december 2008 fick fjärrvärmekunder i Älvsbyns kommun besked om att en prishöjning skulle ske vid årsskiftet. Älvsbybon Lars-Ingvar Wendt reagerade på den sena informationen och hörde av sig till Energimarknadsinspektionen (EI) då han ansåg att Älvsbyns energi inte följt fjärrvärmelagen.
- Enligt den ska bolaget informera sina kunder minst två månader innan ändringarna börjar gälla, säger Wendt.
Backade på beslutet
Prishöjningen genomfördes ändå i januari. Men i slutet av juni återtog styrelsen för Älvsbyns energi beslutet och bestämde att den taxa som gällde i december 2008 skulle stå fast och den nya höjningen skulle börja gälla först i oktober i år.
Som kompensation för sju månader med dyrare taxa ska kunderna nu få tillbaka sina pengar, enligt Älvsby energis styrelseordförande Bo Johansson:
- Det sker en avräkning mot den gamla taxan. Det som kunderna betalat in enligt den nya taxan dras av räkningarna i september och delvis oktober.
Tillsyn pågår
Eftersom Älvsbyns energi medgav fel och ändrade sitt beslut så har Lars-Ingvar Wendts ärende avslutats hos EI. Men ett tillsynsärende har startat på initiativ av myndigheten själv.
- Vi ska se hur bolaget följer fjärrvärmelagen, exempelvis paragrafen som säger att kunder ska informeras minst två månader innan ändring. Ärendet har just öppnats, säger Katarina Abrahamsson, jurist på EI.
- Givetvis ska vi rätta oss efter de regler som finns. Det var därför vi återtog vårt gamla beslut och gjorde ett nytt som följer lagen, säger Bo Johansson.

Fotnot:
Bolaget har också tidigare haft problem med informationen. I maj förra året skrev PT om en annan prishöjning på fjärrvärmen som skedde en månad innan informationen nådde kunderna (se PT den 15 maj 2008).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om