Rasrisken ökar längs Nystrandsvägen

Den nya vägen mellan Hällan och Nystrand drar ut på tiden. Trafikverkets geotekniker menar att det är en tidsfråga innan vägen rasar ner i Piteälven.– I dagsläget ser det stabilt ut, men det kan gå fort, säger Niklas Thun.

Geoteknikerna befarar att om ett liknande skred som det på Övrabyn skulle ske intill vägen skulle det vara slutet för den nuvarande Nystrands­vägen.

Geoteknikerna befarar att om ett liknande skred som det på Övrabyn skulle ske intill vägen skulle det vara slutet för den nuvarande Nystrands­vägen.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2015-05-20 21:32

Videon är inte längre tillgänglig

Det är nu fyra år sedan Trafikverket började följa rasområdet längs Nystrandsvägen extra noggrant. Den 1,4 kilometer långa sträckan är ett av de mest högprioriterade riskområdena i Norrbotten och Västerbotten. Under onsdagen var Trafikverkets geotekniker Niklas Thun på plats tillsammans med konsulten Mattias Gustafsson för att mäta hur mycket marken har rört på sig.

– Det är en tidsfråga innan vägen kommer att rasa, men vi har den just nu under noggrann kontroll. Vi kommer att göra stabilitetsberäkningar för att se vilken säkerhet vi har på den här vägen, så att vi kan fortsätta känna oss trygga, säger Niklas Thun.

"Det kan ju gå fort"

Där det är som mest kritiskt är vägen just nu 15 meter från slänten. Ungefär fyra meter närmare än då mätningarna började.

– I dagsläget måste vi ha bevakning, men det är ingen direkt fara för vägen. Men det kan ju gå fort, och det är ofta den här tiden på våren som är mest kritisk. När vattnet har varit högt och sedan dragit sig tillbaka, säger Niklas Thun.

Exakt vad mätningarna ger för svar vet man inte förrän om några veckor.

– Det vi är oroliga för att det ska bli ett skred, och det är det vi håller koll på.

"Ett par millimeter"

En markägare på Övrabyn upptäckte ett skred på sin gård för två veckor sedan – något som geoteknikerna tittade under sitt besök i Älvsbyn. Just det området utgör ingen fara för vägen, men de fruktar att något liknande kan hända längs risksträckan.

– Det kan det göra, och det är det vi inte vill ska hända förrän vi har byggt den nya vägen. Vi kollar rörelser på djupet, och det behövs bara att det rör sig ett par millimeter per meter så får jag ett larm. Börjar det röra sig mer är det en indikation på att vi bör stänga vägen, men i dag har vi inga sådana tecken. Det ser stabilt ut just nu, säger Niklas Thun.

"Då blir vi oroliga"

Ett skred kan ske utan att det slukar vägen, men i och med att slänten är så hög kan ett sekundärt skred sätta vägen i fara.

– Det vi tittar på i dag är i fall ett första skred kan vara ett hot för vägen, och så får det inte vara, då blir vi oroliga.

Älvsbyns kommuns säkerhetssamordnare Margareta Lundberg bor längs vägen, och menar att den tunga trafiken har ökat markant de senaste åren.

– Jag har frågat om det inte vore bra att stänga vägen för tung trafik, men det gjorde tydligen inte så mycket, säger hon.

"En för stor risk"

Påverkar tung trafik?

– Inte direkt. En viss påverkan har det ju, men det är en väldigt hög slänt ner till älven. Sedan är vattnet djupt också, så det är tyngden i jorden i sig själv som är den stora risken. Och vattnet är ju problemet i grunden, säger Niklas Thun.

Bygget av den nya vägen har dragit ut på tiden (läs separat artikel) och väntas dra i gång nästa höst. Men det kan ta upp till två år – och då kan det vara försent.

– Risken är liten att vägen far på två år, men vi kan inte säga att den inte finns. Det får ju aldrig vara en för stor risk för allmänheten, och så länge vi har vägen öppen så är det inte det. Men skulle risken bli så stor, då är vi tvungen att stänga vägen. Men i dagsläget ser det inte ut så.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!