Rasrisk kan påskynda ny väg

Den nya Nystrandsvägen har dragit ut på tiden och i bästa fall är bygget i gång hösten 2016. Upptäcker man ökade rörelser i slänten ner mot Piteälven kan den nya vägen påskyndas.– Det är ett riskprojekt och vi bevakar den, säger Simon Lövgren.

Den nya vägsträckan mellan Hällan och Nystrand kan påbörjas hösten 2016 om allt går som det ska. (Arkivbild)

Den nya vägsträckan mellan Hällan och Nystrand kan påbörjas hösten 2016 om allt går som det ska. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

ÄLVSBYN2015-12-17 19:05

I veckan visade Trafikverket upp sitt förslag på hur den nya vägen mellan Hällan och Nystrand utanför Älvsbyn ska se ut. Projektledaren Simon Lövgren åkte från samrådet med en positiv känsla.

– Man fick känslan av att det här förslaget togs emot på ett positivt sätt i stort. Sedan tittar man av naturliga skäl på hur det slår mot ens egen fastighet och vad man kan tänkas göra i detalj där, säger han.

Samrådstiden går ut i mitten av januari.

"Otroligt optimistisk"

Nästa steg är en granskningshandling.

– Då visar vi än mer i detalj hur förslaget ser ut och hur de slår på markägarna. Hur mycket kvadratmeter vi behöver ta av skogsmark och tomter, säger Simon Lövgren.

Då blir det ytterligare ett samråd – förhoppningsvis i mars/april enligt projektledaren.

– Sedan får vi förhoppningsvis in förslaget i vår planprövning i början av sommaren.

När kan det bli byggstart?

– Är man otroligt optimistisk och allt klaffar så kan vi börja på hösten, men då ska det gå väldigt bra. Annars skulle jag tro att det blir våren 2017, det kanske är mer realistiskt.

"Belägger år två"

Hinner man starta bygget under hösten 2016 är man troligtvis klar hösten 2017.

– Oftast vill vi ha en produktion som sträcker sig över en vintersäsong så att man kan ta ut sättningar om det är möjligt. Nu är det i och för sig en kort sträcka så kan man börja tidigt så går det att hantera under en säsong, säger Simon Lövgren.

Om bygget startar våren 2017 då?

– Om vi verkligen kan köra hela våren så skulle vi alla gånger kunna få på trafiken på den nya sträckningen samma höst. Sedan kanske vi belägger år två.

Kan börja tidigare

Eftersom det handlar om ett riskprojekt kan man dock tvingas frångå den vanliga processen om vägen riskerar att rasa ner i Piteälven.

– Skulle det vara så att rörelser i slänten talar för att vi måste börja tidigare hamnar vi i en annan situation. Det finns en nödläggningsparagraf som gör att vi kan börja bygga i förtid. Men helst vill vi inte göra det, säger Simon Lövgren.

Det kan även innebära en nödlösning och måste inte bli permanent.

– Finns det en fara så måste vi agera på något sätt. Men så länge vägen är öppen är det ingen fara, vi har en säkerhetsmarginal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om