Rallycrossbanan på Högheden måste rustas för 150 000 kronor

Rallycrossbanan på Högheden ser ut att gå en ny vår till mötes. Älvsbyns motorsällskap har ansökt om 150 000 kronor för en upprustning av banan som anses vara för farlig enligt svenska bilsportförbundet. På måndagen gjorde kommunstyrelsens arbetsutskott tummen upp för förslaget.

Älvsbyn2006-03-15 00:00


I september 2005 stängdes rallycrossbanan på Högheden eftersom svenska bilsportförbundet ansåg banan för farlig för framför allt heatkörning. Förbundets försäkringsbolag hade slagit larm om att antalet olyckstillbud var större än för andra banor.

Fredde Rosengren, rallycrossansvarig vid Älvsbyns MS, berättade i september att svenska bilsportförbundet gått igenom olycksrapporterna tre år tillbaka och gjort bedömningen att det skett för många tillbud med ambulanstransport. Men nu ska banan rustas och göras säkrare och tanken är att den ska vara åtgärdad och klar till sommaren 2006.

Nya räcken

Fredde Rosengren förklarar att det är nya räcken och massvis med sand som utgör de stora kostnaderna.

- Vi har klart med maskinhjälp och så fort det går att vara där ute är tanken att vi ska börja rusta, säger han.

Jobbet med banan får medlemmarna i Älvsbyns motorsällskap göra själva. Ett nytt alternativspår ska byggas och banmarkeringarna måste göras om.

Banan ska bli säkrare

Älvsbyns MS har ansökt om 150 000 kronor för ombyggnad av banan för att göra den säkrare.

Man håller också på att bygga ett nytt sekretariat till en beräknad kostnad av 50 000 kronor.

Det ligger också på Högheden men kommer att nyttjas av motocross- och skotersektionen.

På måndagen var ärendet upp till behandling på kommunstyrelsens arbetsutskott som ett extraärende. Där var man positiva till en upprustning av banan.

- Det lutar åt att vi kommer att satsa på en upprustning. Först måste vi dock kontrollera om banan ligger på kommunens mark, vilket skulle underlätta. Gör den inte det ska det nog gå att lösa ändå, säger Älvsbyns kommunalråd Bo Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om