Rådet beredd se över rutinerna

Målet sägs vara att uppträda som en attraktiv kommun. Men att den interna representationen tenderar att öka förvånar samtidigt Älvsbyns kommunalråd Helena Öhlund (S). Utifrån PT:s granskning säger hon sig vara beredd att se över rutinerna.

Foto: Maria Johansson

ÄLVSBYN2013-12-28 08:20

Alla kommuners uppgift är att hushålla med skattemedlen.

För små kommuner med lägre intäkter är det särskilt angeläget att arbeta för att få ut så mycket verksamhet som möjligt för skattepengarna.

Helena Öhlund upplever också att kommunen är återhållsam när det gäller representation.

Trygg

– Samtidigt vill vi vara en attraktiv arbetsgivare, säger hon.

Att det slarvas med att ange syfte och deltagare på de kvitton som bokförs under intern representation som PT tittat på, överraskar henne därför henne en aning. Lika mycket som att den interna representationen på mindre än ett år i princip tredubblats.

– Jag vet att vi avtackar fler medarbetare och har satsat lite extra på att belöna trotjänare, men att det nästan tredubblats, det visste jag nog inte, men det kanske hänger samman med att vi vill vara en god och attraktiv arbetsgivare, säger kommunalrådet.

I nästa andetag säger hon att det är viktigt med en kontroll.

Däremot känner hon sig trygg med att alkoholpolicyn följs.

PT har egentligen bara hittat två avsteg från just den biten. Dessa ligger i de två kommunala bolagen (se separat artikel).

Nya kommunfesten

– Jag vill inte ta ansvar för vad bolagen gör. De har vd:ar och en bolagsstyrelse som de ska svara upp till, förklarar Helena Öhlund.

När det gäller det som faller under intern representation förklarar kommunalrådet vidare att, arbetsplatsträffar i möjligaste mån genomförs i hemkommunen.

– Vi försöker göra så. Hotell Storforsen är ett exempel, men visst händer det att det vi även är på andra platser.

Den stora familjedagen på Kanis i maj, som kostade drygt 60 000 är ersättningen för den traditionella kommunfesten som tidigare arrangerades i november.

Fler avtackningar uppger alltså Helena Öhlund som en anledning till att kostnaderna för intern representation ökat markant det senaste året.

Det är också en sådan avtackning som kommunchefen Magnus Nordström hänvisar till angående en faktura på drygt 1 500 kronor en fredagkväll i slutet av januari, på en sportbar i Luleå.

– Det var en medarbetare som inte ville ha en massa uppståndelse kring att hon slutade. Då valde vi den varianten, förklarar Nordström.

Men personen som uppges ha blivit avtackad har inte samma bild av det hela.

– Avtackning? Jag jobbade kvar till maj 2012. Nej, vi skulle bara ha ett vanligt after work, kommenterar hon.

Hushåller

Näringslivschefen Pär Jonsson är inte främmande för att åka utanför hemkommunen när han genomför arbetsplattsträffar med sin personal. Hans allmänna inställning kan sägas vara att ta intryck utbyta idéer och dra erfarenheter från andra kommuner.

– Det handlar om att få en omvärldsbild, säger näringslivschefen.

Pär Jonsson berättar vidare att han brukar genomföra den här typen av arbetsplatsträffar en gång per år. 2012 var det alltså i Årrenjarka i Jokkmokks kommun och i år i Vuoggatjälme i Arjeplogs kommun.

– Det handlar om två kommuner i vårt län som sticker ut lite. Vi genomförde bland annat två studiebesök i respektive kommun, kopplade till turistnäringen, säger han.

Han anser för övrigt att han hushåller med de medel som faktureras på intern representation.

– Jag har drivit eget företag i elva år och vet hur viktigt det är, säger han.

I mössan

Samtidigt anser han det viktigt att komma ut och träffa näringslivet. Att det ofta sker över en arbetslunch är i hans ögon naturligt.

– Det är oftast då dom har tid. Det handlar ju om att vara så arbetseffektiv som möjligt. Jag tror nog det vore värre om vi bara satt på våra stolar på kontoret och uppbär lön, säger Pär Jonsson.

Näringslivschefen försvarar också inköpet av mössor, Älvsbyluvorna, för nära 70 000 kronor.

– Däremot kan man kanske ha synpunkter på om hela summan skulle ha fakturerats på representationskontot. De allra flesta är marknadsföring, medan ett antal är en form av gåva som vi ger bort i samband med besök och liknande.

Fotnot: Den kommunala alkoholpolicy som Älvsbyns kommun antog i november 2005 är under revidering. En ny kommer att antas av kommunfullmäktige under 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om