För några veckor sedan, då båda klasserna hade jobbat mycket med årstiden vinter, föddes iden att göra ett landskap med olika vintersaker tillsammans.
- Vi hann knappt ställa fram pysselmaterialet förrän arbetet var igång. Barnen kom på vad de skulle göra själva, berättar Maria Björkman, klasslärare i 2-3:an.
Fantasifyllda skapelser
Resultatet av pysslandet blev ett fint vinterlandskap, som sedan några dagar tillbaka finns att beskåda i skolans foaje. När PT kommer för att ta sig en titt på konstverket, är eleverna ivriga att få visa vad de bidragit med. Stolt berättar de om sina fantasifyllda skapelser.- Det var jag som kom på att göra snöflingor av bomullstussar som hänger i trådar, stora snöflingor, riktiga lapphandskar, säger Petter Berg, som går i årskurs tre. Klasskompisen John Sundman pekar på två små skidåkare på en kulle.
- Det är Petter och jag som har gjort dem. Det är två gubbar som är i fjällen och jagar, förklarar John.
Anna Nilsson i årskurs två har gjort en flicka som åker skridskor. Isen består fiffigt nog av en spegel. Treorna Jasmin Daurer och Ida Lundberg har tillverkat var sin varg. Agnes Sundman, som går i noll-ettan, har gjort en vit fjällräv.
- Och det här är en hare eller en ekorre, jag vet inte riktigt, säger Emma Lundberg, årskurs ett, och pekar på sitt bidrag.
Det röda huset med snötäckt tak har fritidspedagog Helena Olofsson skapat med Johan Jonsson, årskurs tre, som medhjälpare.
- Jag har gjort en snögubbe också, berättar han stolt.
Förskollärare Louise Kjerrulf har hjälpt de allra yngsta att göra små fina träd med gnistrande snö på grenarna. Allt är vitt och vackert, man får nästan lust att bli liten som teskedsgumman och ta en promenad på bomullssnön ...
Tobias Bohlin, årskurs två, håller med om att vinterlandskapet ser lockande ut.
- Jag gillar vintern, särskilt att bygga snökojor. Fast egentligen tycker jag ännu mer om sommaren, säger han.