Polarbröd bestämde sig direkt efter branden för att bygga upp en ny brödfabrik i Älvsbyn, och sedan februari förra året har bageriet varit i full produktion. Tre månader senare var det officiell invigning där Kronprinsessan Victoria deltog och avtäckte skylten som klarade branden.
Och med det nya bageriet är Polarbröd tillbaka på liknande försäljningsnivåer som innan branden. Förra året omsatte företaget med säte i Älvsbyn 828 miljoner kronor jämfört med 575 miljoner kronor året innan. Åren innan branden omsatte Polarbröd 931 respektive 880 miljoner kronor, men med betydligt fler anställda. Enligt Polarbröd har en framgångsfaktor varit att man jobbat tvärfunktionellt i alla delar internt och med sina partners i Sverige och Norge. Med tvärfunktionellt menas att grupper av människor med olika färdigheter och erfarenheter alla arbetar mot ett gemensamt mål.
– Viktigast för Polarbröds rekordsnabba comeback är att vi hade ett gemensamt mål: att bygga upp bageriet i Älvsbyn och ta tillbaka vår plats i brödhyllan, säger Polarbröds vd Anders E Johansson, och fortsätter:
– Det finns en otrolig kraft i människor när man för att prata hockeyspråk ”släpper sargen och kör på”. För Polarbröd fanns inget annat. Vi skulle tillbaka och har lyckats med det.
Skulle du säga att ni har tagit tillbaka platserna i brödhyllan?
– Det som hände oss att i princip försvinna helt från hyllan en tid är extremt tufft i den konkurrens som råder. Allt hände dessutom under en global pandemi. Ser vi till 2021-2022 har vi lyckats riktigt bra i Sverige. Norge har tagit lite längre tid.
Hur ser framtiden ut för bageriet i Älvsbyn?
– Vi satsar vidare i Älvsbyn. Vi har slutbesiktning av byggdelen av nästa etapp nu i juni och planeringen för kommande investeringar pågår under det här året.
Om det har gått rekordsnabbt att återta sin marknadsposition har första halvåret i år varit tuffare för Polarbröd. I mars tvingades man också att varsla 23 anställda.
– 2023 har hittills varit som en snösmocka i ansiktet. Sämre konjunktur, hög inflation och ränteläget har inneburit tuffare tider för konsumenterna. Något som även drabbat Polarbröd med förändrade köpmönster, och där alltmer säljs på kampanjer gör att det är svårare att planera produktion och logistik. Vi är inte alls nöjda med första halvåret, säger Polarbröds Anders E Johansson.