Pojke felaktigt särskoleplacerad
I januari 2007 placerades en tredjeklassare vid Parkskolan felaktigt i särskolan. Trots påstötningar till skolledningen om att skolformen var fel, hände inget. Först i våras gjordes en ny utredning. Enligt den ska eleven gå i vanlig grundskola. Nu granskas ärendet av Skolinspektionen.
Föräldrarna ifrågasatte varför sonen skulle gå i den skolformen, men litade på att utredarna gjort en riktig bedömning.
Av anmälan som föräldrarna gjort till Skolinspektionen den 5 maj i år framgår att eleven själv också funderat i tre års tid varför han ska gå i skola tillsammans med förståndshandikappade.
Likaså att familjen först nu fått veta att särskolans personal slagit larm flera gånger om att pojken hamnat i fel skolform.
Ny utredning
I höstas anlitade skolledningen i Älvsbyns kommun en legitimerad psykolog med uppdrag att tillsammans med kommunens uppsagda skolpsykolog gå igenom tidigare genomförda elevutredningar.
Detta sedan det uppdagats att den sistnämnda saknade yrkeslegitimation.
I mars 2010 gjorde den inhyrda psykologen efter önskemål från lärare och föräldrar en ny utredning angående den särskoleplacerade eleven.
"Denna utredning visar klart och väldigt tydligt att vår son inte har rätt att gå i särskola", skriver föräldrarna i anmälan till Skolinspektionen, där de också uppger att det enda svar de fått av skolledningen kring det som hänt är att "det inte går att göra något åt detta nu utan att man måste se framåt."
Till hösten ska eleven flyttas tillbaka till vanlig grundskola.
Kräver svar
Skolinspektionen tar föräldrarnas anmälan på största allvar och kräver att huvudmannen Älvsbyns kommun senast den 1 juli skriftligen besvarar ett flertal frågor. Tillsynsmyndigheten vill ha svar på hur inskrivningen i särskolan kunde bli av, vilka utredningar som genomfördes och vilka slutsatser som drogs av dem. Likaså om det gjorts några uppföljande utredningar under tiden eleven varit inskriven i särskolan.
Vidare vill Skolinspektionen veta när skolan först fick kännedom om elevens stödbehov, om det gjorts någon utredning om detta och vilka åtgärder som vidtagits med anledning av
resultatet. Slutligen uppmanas huvudmannen tala om vilken information elevens vårdnadshavare fått inför höstens planerade övergång till vanlig grundskola.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!