Personal kritiserar nytt lönecentrum

Administratörer inom Piteå kommun riktar skarp kritik mot det nya genensamma lönekontoret i Älvsbyn. ”Det är en kraftig försämring”, säger en av dem till PT.

Det nya gemensamma lönecentret i Älvsbyn får kritik av administratörer i Piteå. (Arkivbild)

Det nya gemensamma lönecentret i Älvsbyn får kritik av administratörer i Piteå. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

Älvsbyn2017-09-14 19:30

Vid årsskiftet slog Piteå och Älvsbyns kommun ihop sina lönekontor till ett gemensamt lönecenter i Älvsbyn. Personalen på lönekontoret i Piteå vägrade att flytta till Älvsbyn och Arlene Björk, chef för lönecenter, tvingades rekrytera.

Den nya personalen tillbringade en tid i Piteå för att lära sig systemet innan det blev skarpt läge i Älvsbyn. Men sammanslagningen har inte gått hem hos alla.

– Man upplever allmänt ett problem med lönecenter. Det blir inte bättre av att mejla synpunkter, det händer liksom ingenting, säger en administratör i Piteå.

– Det är en kraftig försämring. Många upplever det som väldigt påfrestande. Vi har ju faktiskt ett lönekontor i Älvsbyn för att de ska hjälpa oss. Det skulle ju bli så bra, men det blev det inte kan man lugnt säga, säger en annan administratör.

Lönecenter har som mål att de mest akuta ärendena ska ha svar inom 15 minuter. Men många ärenden kan dröja flera dagar – till och med veckor.

– De har bara telefontid 08.00-11.00 på vardagar, annars får vi mejla och då blir det ett ärendenummer och så kan man få vänta jättelänge. Många får vänta veckor innan de får svar, men ofta trycker man ju på själv för att det är ju rätt akuta saker man behöver hjälp med.

När det rör sig om löner är det ofta dagsfärska problem som behöver lösas.

– Det kan hinna bli ett lönebryt och då ligger felet bakåt i tiden. Vad vi upplever är att de inte har kunskapen om vårt system.

En administratör är som en spindel i nätet och har uppgifter inom många områden.

– Och eftersom det blir långa handläggningar på det vi behöver hjälp med inom löner så tar det ju tid från annat.

Administratörerna måste ofta söka lösningar hos kollegor – eller hos personal från det gamla lönekontoret.

– Vi ringer gammal personal som jobbar kvar inom kommunen och vi ringer varandra och försöker lösa det. Eller så söker vi hjälp och stöd mellan varandra. Det kan vara en sak, det är bara bra. Men om jag ringer till Älvsbyn så tänker man ju att man ska få hjälp där.

Det finns även tillfällen när personalen i Älvsbyn inte kan svara på frågor.

– I många fall kan vi ju mer, och om vi försöker förklara situationen för dem i Älvsbyn så blir det nästan lite känsligt. Som om vi trampar dem på tårna.

Många har skickat mejl om problematiken till personalchefen Eva Degerman.

– Hon får löpande uppgifter om hur det är, men sedan händer det ingenting.

Lönecenter

Sex lönekonsulter producerar cirka 6 500 löner åt Piteå kommun och Älvsbyns kommun.

Två stycken sitter i supporten mellan 08.00-11.00 på förmiddagarna. Tidigare hade man även en tid på eftermiddagen, men den är borta på grund av arbetsbelastningen.

En person registrerar och svarar på mejl hela dagen. Resterande hjälper till en timme per dag.

Sedan mitten av maj har man fått in 6 251 ärenden – 3 445 från Piteå och 2 806 från Älvsbyn.

I Piteå är 3 237 avslutade och i Älvsbyn är 2 484 avslutade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!