Pensionärer efterlyser bättre prismärkning

Merparten av butikerna längs Storgatan i Älvsbyn får underkänt av SPF Pärlan när det gäller att sätta ut tydliga prislappar på varor som visas i skyltfönstren.- Man ska inte behöva gå in i affären för att få veta priset, säger Stig Fagerström, som på styrelsens vägnar kontaktat Konsumentverket.

Älvsbyn2006-05-03 00:00


Styrelsen för Sveriges Pensionärsförbunds lokalavdelning i Älvsbyn, SPF Pärlan, har lagen på sin sida då den påtalar bristerna i fråga om prismärkning i skyltfönstren längs Storgatan.

Det framgår av Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation, där det bland annat står att "när en bestämd produkt bjuds ut i en försäljningslokal, i ett skyltfönster eller i omedelbar anslutning till säljstället ska priset och, i tillämpliga fall, jämförpriset anges i enlighet med 7 § prisinformationslagen (2004:347)." Enligt föreskrifterna ska prisinformationen lämnas "på varan eller dess förpackning" eller "på en hyllkantsetikett, skylt eller på annat sätt likvärdigt sätt i produktens omedelbara närhet."

Slumpvis märkning

- Det står också klart och tydligt att uppgifter om pris och jämförpris ska anges med en stil och storlek som är lätt att läsa, men det verkar inte som att köpmännen i Älvsbyn känner till den bestämmelsen, säger Stig Fagerström när PT följer med honom på en inspektionsrunda i centrum.

En del butiker har inga prisangivelser alls på varorna i skyltfönstren, andra verkar köra med slumpvis prismärkning. Ofta är prislapparna väldigt små och svårlästa. Man måste gå mycket nära fönstret för att över huvud taget upptäcka att det finns en prislapp på varan.

- Svart text på rött underlag är särskilt svårt att läsa. Är prislappen dessutom liten är det nästintill omöjligt att se vad det står, konstaterar Stig Fagerström.

Dåligt betyg

Av 19 Älvsbybutiker totalt är det bara sju som får godkänt av SPF Pärlans observatör.

- Två affärer har en ganska bra prisskyltning, men fem ligger på gränsen till att bli underkända, säger Stig Fagerström, som på SPF Pärlans uppdrag skrivit till Konsumentverket och påtalat problemet.

- Jag har fått ett skriftligt svar att vi har rätt att kräva bättre prisinformation i skyltfönstren och att man som konsument inte ska behöva gå in i en butik för att få veta vad en vara kostar.

- Återstår att se om köpmännen i Älvsbyn tar till sig kritiken. Det kan rimligtvis inte bara vara vi pensionärer som vill kunna se priserna i skyltfönstren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om