Han åker till Piteå sjukhus tre dagar per vecka för sin dialys. Det är fasta tider för dialysen, men Anders Andersson börjar känna att han inte kan lita på att sjukresorna alltid kommer vid utsatt tid. I veckan kom en försening som fick bägaren att rinna över.
– Tidsmässigt är det rent katastrofalt när de kommer och inte kommer. Senast i går skulle jag vara framme klockan två och då kom de och hämtade upp mig klockan två. Annars är det ofta en halvtimme för tidigt eller en halvtimme för sent. På sjukhuset har de ju ett schema för patienterna, så det är ju viktigt att jag kommer den tid som jag ska, säger Anders Andersson.
Enligt Andersson är han inte heller ensam i det hela då de är fler som åker, särskilt på måndagar. Han har kontaktat Länstrafiken som är de som sköter upphandlingarna, men upplever att det inte gör någon skillnad.
– De gör ju avvikelser på det, och de gör väl säkert så gott det går. Men det är som att det inte händer någonting. Jag har gått på dialys nu i tre år och det lär jag ju fortsätta med även framöver, så jag vill ju att det ska fungera bra, säger Andersson.
Enligt Länstrafiken har de inte fått några signaler på att Älvsbyn skulle vara ett problemområde, men hoppas att kunder kontaktar dem varje gång som de har problem.
– Då kan vi göra en avvikelse och utreda, men det förutsätter jag att han har gjort. Upplever man att det är stora problem kan man gärna kontakta mig så kan jag titta vidare på ärendet, säger Maria Isaksson, chef för kundtjänst på Länstrafiken.
Det är Piteå taxi som vunnit upphandlingen på sträckan, men själva driften har lämnats över till Boden taxi. De har inte heller upplevt att det varit några återkommande problem i Älvsbyn.
– Men självklart tar vi det här på fullaste allvar. Vi är mycket medvetna om att dialyspatienter måste komma på utsatt tid. Jag var tvungen att kolla upp det, och mycket riktigt så var taxin så pass sen i måndags. Det är normalt inom logistiken att det kan hända saker ibland, men i övrigt kan jag inte se några större återkommande avvikelser 45 dagar bakåt, säger Daniel Lindgren, Boden taxi.
Han betonar också vikten av att anmäla eventuella förseningar och hoppas att allting också kommer fram.
– Det är olyckligt om han ringt till Länstrafiken utan att få någon respons. För då får inte jag heller veta det, säger Lindgren.