I samband med att spårbytet mellan Älvsbyn och Koler började i somras rev entreprenören bort den inte allt för gamla gummidelen av järnvägsövergången i Älvsbyn.
Många bilister har förargat sig över den provisoriska lösningen med stora stenar och träplankor.
– Vi var tvungen att ta bort gummidelen eftersom den nya rälen inte passade. Den gamla var 50 kilo och den nya är 60 kilo, så den går inte ihop med det gamla gummit, säger Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.
I tio veckor har bilisterna tvingats rulla sakta över det stora guppet.
Gick det inte att åtgärda direkt?
– Det hade gått att göra det lite fortade, men det var leveranstid på gummit.
Enligt Per Lindmark ska övergången färdigställas i veckan. Projektet – som kostar närmare en halv miljard kronor – blev färdigt förra veckan.
– De har bytt alla 8 mil (Älvsbyn-Koler och Träskholm-Bastuträsk), och förhoppningsvis är det inte kvar något efterarbete till nästa år. Entreprenören siktar på att göra klart allt i år, säger projektledaren.
Två veckors efterarbete återstår utöver övergången i Älvsbyn är det mest städning som återstår.