Målet att vara självförsörjande på energi 2022 sattes för tio år sedan.
– Vi brukar spänna bågen hårt så vi har någonting att arbeta mot, men efter bara några år hade vi de första vindkraftverken på plats, säger Lars Wikman, vd för Polarbröds systerbolag Polarrenen och ansvarig för energiproduktionen i koncernen.
Fyra vindkraftverk i parkerna Bösjövarden och Mässingberget driftsattes 2015 och ett femte förvärvades 2021. Men arbetet för den egna vindkraften och elförsörjningen har varit en utmaning för företaget, berättar han.
– Det är ett stort steg att starta ett eget energibolag i stället för att köpa grön el på marknaden, men det har varit en lärorik resa att sätta upp strukturerna och upprätta de avtal som krävs för det, säger Lars Wikman som under 2020 arbetade med förvärvet av vad som skulle bli det femte vindkraftverket för att koncernen skulle nå den sista procenten till självförsörjning.
– Vi förhandlade och diskuterade med olika aktörer och var nästan i mål veckan innan bageriet brann ner. Vi hade en skriftlig bekräftelse på att köpa vårt femte vindkraftverk och var i mål med förhandlingen. Då ringde Karin Bodin, vd i Polarbrödsgruppen, och berättade att bageriet stod i brand. Galghumorn i den situationen var att hon sa att nu var det inte längre svårt att nå vårt mål inom förnybar energi. Jag ringde tillbaka till säljaren och vi fick dra oss ur affären.
Efter branden flyttades verksamheten över till fabriken i Bredbyn.
– Den fabriken blev en viktig faktor för att hålla i gång vissa produkter medan den nya fabriken byggdes. Med en ny fabrik ville vi återskapa arbetstillfällen och en uthållig försörjning i regionen. Vi kunde inte göra allting på en gång, men det fanns en tydlighet i vart vi var på väg. Många jobbade hårt och gjorde heroiska insatser. De som fortfarande hade jobb ställde verkligen upp och åkte ner till Bredbyn för att stötta produktionen efter branden.
Lars Wikman berättar också om en stor förlust av medarbetare.
– Många blev uppsagda. En del av dem gick en vidareutbildning som vi skapat och fick snabbt anställning när bageriet byggts upp. Andra arbetslösa gick vidare till andra arbetsgivare. Vi tappade mycket personal under den perioden.
Hur uppkom "Polarpolare"?
– En av de största farhågorna var att vanorna skulle ändras hos konsumenterna, säger han och fortsätter:
– Vi skapade samarbeten inom branschen och lät andra företag baka kopior på våra produkter. Det var ett innovativt sätt att ha produkter ute i brödhyllan. "Polarpolare" var ett nytt koncept och blev ett eget varumärke. Det var vårt sätt att försöka få ut liknande produkter.
I oktober 2021 började den nya anläggningen i Älvsbyn trimmas in. I början av 2022 gick Polarbröd ut och lanserade produkter från sin nya fabrik, som Lars Wikman beskriver som mer modern och byggd för en mer effektiv verksamhet än den gamla. Polarbröd har också investerat 85 miljoner kronor i en byggnad som så småningom ska rymma ytterligare en bagerilinje. Första spadtaget är taget och byggnaden beräknas stå färdig om ett år.
– Planen är att fortsätta växa i Älvsbyn. Vi har byggt linje ett, vi ska bygga linje två och det finns plats för fler. I samband med nya rekryteringar har det varit tydligt att många är intresserade av den resa vi är inne på och vill vara med på den. Att vi varit så tydliga efter branden med att vi ska komma tillbaka verkar ha skapat ett intresse för framtida medarbetare, vilket är roligt. Det här är en nystart. Vi kommer ha oerhört goda förutsättningar för en bra framtid.
Varumärket spelar stor roll för både nuvarande och kommande rekryteringar, menar han.
– Vi har ett starkt varumärke, vilket är viktigt initialt. Många har en relation till Polarbröd och för medarbetarna innebär det en stolthet. Men det handlar också om arbetsplatsen, kollegorna och att bibehålla personal, vilket är minst lika viktigt. Då måste varumärket inte bara vara bra utåt utan också verka inåt. Som medarbetare tror jag det blir mer och mer viktigt vilka värderingar bolaget har och att man kan ställa sig bakom dem. Arbetskraft och kompetens kommer vara en bristvara i framtiden och vid en rekrytering där man konkurrerar med andra aktörer som söker medarbetare blir varumärket och en positiv känsla på företaget ännu viktigare.
Ett sätt att förvalta varumärket är genom vindkraften. I slutet av 2021 hade koncernen överträffat målet med självförsörjning på energi och nu produceras mer förnybar energi än vad som används.
– Vi bibehöll dialogen med säljaren vi hade varit i kontakt med gällande det femte vindkraftverket, informerade om vår återgång och köpte verket när fabriken var på plats. Vi är verkligen tacksamma över att säljaren hade tålamodet att vänta på oss, säger han och tillägger att priset justerades då marknaden började se annorlunda ut, men att ingen kunde förutse hur priset skulle se ut vintern 2021 och framåt.
– Nu täcker vindkraften hela koncernen och vi har en förväntad årsproduktion på 35 GWh, vilket ger ett förväntat överskott på 15 procent. Överskottet är så stort att vi kan tillhandahålla underleverantörer och partners med förnybar kraft.
Det är fortfarande en bit kvar tills vindkraftverken är helt avbetalda, men det bekymrar inte Lars Wikman.
– Som femte generationens familjeföretag jobbar vi med tidshorisonter som sträcker sig över decennier snarare än år. Framtiden är naturligtvis svår att sia om, men med dagens elpriser är vindkraftverken helt avbetalda redan om ett par år, jämfört med den planerade tiden på 20 år, säger han och fortsätter:
– Ett verk har en teknisk livslängd på 25 år. Vi har ambitionen att finnas kvar och baka bröd i minst fem generationer till. Långsiktighet och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat. Det är våra kärnvärden.
Satsningen på vindkraft drevs av Anna Borgeryd, koncern-vd:n Karin Bodins syster.
– Anna brann för klimatfrågan, men gick tragiskt nog bort för tre år sedan. Hon myntade begreppet ”Vi får den framtid vi investerar i”, vilket har blivit en ledstjärna i koncernen. Det värmer i hjärtat att se att flera av de fokusområden hon brann för realiseras, men vi har fortsatt en lång väg att vandra mot en uthållig försörjning, säger Lars Wikman.