När PT kontaktar Telia för att prata med Linda Hernström, ansvarig för Telia Öppen Fiber, tar det stopp i pressrummet.
Pressansvarige Inger Gunterberg är den som ska kommentera ärendet.
– Rent generellt så justerar man priset som vilken vara som helst, och det är väl det som har hänt. Det råder fiberfeber i Sverige och det tillkommer hela tiden nya aktörer. Det är en oerhört konkurrensutsatt marknad, säger hon.
Enligt uppgifter från kunder har en del av dem som tecknade sig i fjol fått kompensation. Antingen har de fått tillbaka 3 000 kronor mot att de binder sig till Telia – eller så har de fått ett presentkort värt 2 000 kronor i Telias butiker.
Gäller det alla?
– Låt mig kolla upp det så återkommer jag.
Inger Gunterberg tror sig ha en förklaring till varför säljarna säger att priset inte ska sjunka.
– Vad säljarna syftar på är att när vi går in i ett nytt område så kör vi en kampanj och hoppas att vi ska få med oss så många som möjligt. Men sedan gör vi en uppföljande kampanj, och det priset är dyrare än vid första kampanjtillfället. Här är det kanske så att man ser det som en ny kampanj även om det är samma område, säger hon.
Vissa kunder har anslutit sig i fjol – men fortfarande inte fått någon fiber. De kan alltså få anslutningen samtidigt som de kunder som anslutit efter den nya kampanjen – men till ett högre pris.
Hur ser du på det?
– Låt mig kolla upp det också så återkommer jag.
Inger Gunterberg har fortfarande inte återkommit.