Norraby-rondell till sommaren
Till sommaren planerar Vägverket att bygga den av många efterlängtade rondellen i korsningen vid Norrabyn. Flera allvarliga olyckor har skett där väg 94 och 374 möts, men med bygget hoppas man förbättra olyckstatistiken.
Snart är det slut med stopplikten i den olycksdrabbade Norraby-korsningen. Till sommaren planeras byggnationerna av rondellen komma igång och efter två månader ska den vara klar.
Foto: Therese Hedman
- Rondeller är det verktyg vi har för att få det trafiksäkert och de har visat sig vara väldigt effektiva, säger Anna Wallström, projektledare Vägverket region norr.
I den bristanalys som gjorts över korsningen kommenteras att den har haft fler döda och svårt skadade än normalvärdet: Mellan 1982-2003 har fyra människor dött och 11 personer skadats allvarligt.
"Får inte blir för liten"
Under förstudien har två förslag på rondellstorlekar tagits fram och Vägverket har nu bestämt sig för den större varianten.
- Kommentarerna vi fått från yrkeschaufförer är att rondellen inte får bli för liten. Men vi kan inte heller göra den för stor för då sänks inte hastigheten, säger Anna Wallström och fortsätter:
- Rondellen som nu ska byggas kommer bli lite mindre än den som redan finns vid infarten i centrala Älvsbyn.
Innerdiametern på den tänkta rondellen ska bli 31 meter och hela cirkulationsplatsen kommer hamna på 50 meter i diameter med enkla körfält.
Infarterna från Arvidsjaur- och Pitehållet ska byggas lätt svängda för att sänka farten ytterligare.
- I stort sett kommer vi bara använda ytan av den befintliga korsningen, men till infartsarmarna behöver vi använda lite av den omkringliggande marken, säger Anna Wallström.
Till våren ska bygget upphandlas och till sommaren planerar Vägverket att det ska komma igång. Efter två månader ska rondellen stå klar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!