"Man ska känna sig trygg med att sekretessen följs"

Myndighetsutövningen inom Barn och unga i Älvsbyn har inte följt lagstiftningen. Den bedömningen gör socialchef Hans Nyberg som konstaterar att nya krav varit en anledning till att så många socialsekreterare slutat.

Enhetschef Nataliya Renlund och socialchef Hans Nyberg säger att problemen som har varit på enheten nu har stabiliserats och att alla vill framåt.

Enhetschef Nataliya Renlund och socialchef Hans Nyberg säger att problemen som har varit på enheten nu har stabiliserats och att alla vill framåt.

Foto: Jens Ökvist

Älvsbyn2021-03-21 18:45

Enligt Hans Nyberg framkom det tidigt efter sammanslagningen att barn- och familjeenheten, Bof, tillämpat ett arbetssätt som påtagligt skiljde sig från socialtjänstens tolkning av socialtjänstlagen och sekretesslagen. Han uppger att det även fanns tydliga brister i dokumentation och handläggningsrutiner. 

"Den sammanfattande bedömnin­gen var att verksamheten inom Bof bedrevs på ett sätt som inte var förenlig med gällande lagstiftning och inte garan­terade utsatta barn en rättssäker handläggning", skriver socialchefen i Älvsbyns kommun i ett svar på revisionens skrivelse.

För att komma till rätta med de konstaterade bristerna beslutade Hans Nyberg i samråd med enhetschefen Nataliya Renlund att vidta ett antal åtgärder. 

"Situationen komplicerades av att flera medarbetare inom Barn och unga var kritiska till de krav som jag och en­hets­chefen, med stöd av lag­stiftningen ställde på hur verksamheten skulle be­dri­vas."

Enligt honom bekräftade företaget Amsabs granskning farhågorna om verksam­hetens kvalitet samt vissa medarbetares bristande förståelse för nödvändig­heten av en förändring. Mot den bakgrunden vidtogs en rad åtgärder med syfte att hantera såväl brister i arbetsmiljön som att utveckla kompetensen för att bedriva arbetet på ett sätt som är förenligt med lagstiftningen.

"Enhetschefens och min ambition var självfallet att erbjuda medarbetarna stöd och vägledning för att dessa successivt skulle utveckla sin förmåga och kapacitet att arbeta på ett sätt som är förenligt med lagstiftningen. I ett till­baka­blickande pers­pek­tiv kan konstateras att detta misslyckades."

Hans Nyberg skriver att handlingsplanen ifrågasattes liksom många av de åtgärder som vidtogs. Även hans och enhetschefens Nataliya Renlunds kompetens och kunskap ifrågasattes, liksom deras sätt att leda verksamheten. 

– Vi om någon vet att det har varit problem och vi har jobbat med det, men vår målsättning har hela tiden varit att kvalitetssäkra verksamheten och följa regelverket, säger Hans Nyberg till PT.

Hans bedömning är att verksamheten inom Barn och unga nu­mera på ett godtagbart sätt lever upp till kraven på en rättssäker hand­lägg­ning och myndig­hets­utövning av god kvalitet.

– Har man barn som blir omhändertagna ska man känna sig trygg med att sekretessen följs, säger Hans Nyberg.

Fyra av sex personer som har jobbat som socialsekreterare på Barn och unga har valt att byta arbetsgivare sedan omorganisationen. I sitt svar till revisionen uppger Hans Nyberg att hans bedömning är att arbetsförhållandena i ett antal fall varit en utlösande eller i vart fall en viktig bakomliggande faktor till det.

– Jag vet att det är flera som är besvikna över de förändringar som är genomförda, och det måste de få vara. Idag är det betydligt stabilare i arbetsgruppen. De intervjuer som är genomförda med externt stöd under hösten visar på att alla i verksamheten vill framåt.

Den tredje kartläggningen, som skett av konsultföretaget Alamanco, konstaterar också att organisationen inte är som en grupp utan som separata öar som samarbetar mer eller mindre bra med varandra. Flera medarbetare efterfrågar också en mer närvarande chef som kan verksamhetsfrågorna och kan fungera som handledare. 

– Rapporten i höstas visar att det fungerar som separata öar, men det förbättras allt eftersom. Det har blivit en bättre dialog och man förstår varandras roller och uppdrag på ett annat sätt i dag. Personalen säger att de vill framåt.

I dag bemannas Barn och unga av 3,5 ordinarie socialsekreterartjänster samt tre konsulter. Enligt Hans Nyberg har det varit nödvändigt att köpa in konsulter då det finns en brist på utbildade socionomer, i synnerhet personal med fler­årig yrkeserfarenhet.

– De flesta socialsekreterare som nu anställs är nyutexaminerade och tanken är att konsulterna ska fungera som mentorer under en tid. Vår förhoppning är att alla tjänster ska bestå av tillsvidareanställd personal vid årsskiftet.

Riskerar barn att fara illa på grund av problemen på Barn och unga i dag, som revisionen bedömer?

– Den bedömningen gör vi inte. När det gäller arbetsmiljön har det varit problem och vi har jobbat med det. Efter jul och nu under våren känns det som att det är på väg åt rätt håll. Om revisionen har underlag som visar något annat vill jag gärna ta del av den, säger Hans Nyberg.

Åtgärdsplan

Med anledningen av bristerna i arbetsmiljön har arbetsgivaren bland annat fördjupat samverkan med fackliga organisationer, infört grupphandledning, erbjudit särskilda insatser för att kunna fullgöra sitt uppdrag utan det tidigare kollegiala stödet. Bland annat kompetensutveckling och handledning. 

Under 2020 har individuella samtal genomförts med samtlig personal på enheten. Nästa steg är att genomföra individuell handledning till vissa funktioner samt grupphandledning och utbildningsinsatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!