"Det är med både förvåning och stor oro som föreningens medlemmar läser i massmedia om de senaste politiska förslagen som presenteras, om hur man ska minska koldioxidutsläppen. Kraftigt höjda skatter på bensin och diesel , samt en kilometerskatt på lastbilar, torde inte ge en mätbar förbättring av klimatet. Kostnadshöjningen blir däremot ett dråpslag mot de areella näringarna och leder till att lönsamheten försämras drastiskt" skriver avdelningen i ett uttalande som antogs vid årsmötet för en månad sedan.
- Jag tycker att helhetsbilden saknas, säger Hardselius, och påminner om att skogen fortfarande är ryggraden i svensk ekonomi.
- Men här finns faktiskt risken att transportkostnaderna drabbar skogsbruket i inlandet med sådan kraft att en död hand läggs över hela verksamheten.
Detta kan, enligt LRF i Älvsbyn leda till en förödande dominoeffekt.
Brist på inhemsk råvara till vettiga priser försämrar i sin tur konkurrenskraften för hela den svenska skogsindustrin.
- Vad skogsnäringen beträffar leder försämrad lönsamhet till mindre återbeskogning efter avverkning. Färre ungskogar innebär i sin tur minskad koldioxidbindning vilket direkt ger en negativ miljökonsekvens. Här uppe i norr saknas dessutom alternativ till lastbilstransporter. Vi har ingen järnväg att frakta timret på från inland till kust.
LRF i Älvsbyn ser även en fara för jordbruket. Möjligheterna att producera livsmedel försvåras kraftigt av de föreslagna skattepålagorna.
- Ännu fler nedlagda jordbruk lär inte vara rätt väg att nå ett miljömål med helhetsperspektiv. Våra glesbygder blir ju ännu tommare på överlevare. Kan detta verkligen vara politikernas miljömål?
- Vi yrkar på att motionen bifalls och sänds vidare för åtgärd på riksnivå, säger Hardselius.