Efter att två tågbolag dragit sig ur har BDX, Älvsbyhus och Polarbröd tillsammans med Älvsbyns kommun tvingats jaga ett nytt logistikföretag som kör godstransporter med tåg. Nu hoppas kommunen och de övriga parterna att man hittat rätt.
– Ingenting är klart än, men det rör på sig och det har hänt mycket sista året. Vi räknar med att ha mer att säga efter semestern, säger Pär Jonsson.
Pettersson Rail var det första bolaget man hade kontakt med. Efter ett års kontakt fick man dock se sig om efter andra alternativ.
"Ska vara klart"
– Deras moderbolag gick i konkurs. Sedan har vi jobbat med Green Cargo, men i samband med deras omorganisation så satsade de på större orter, säger Pär Jonsson.
När statliga Green Cargo slutade växla i Älvsbyn tog man kontakt med ett nytt bolag.
– Vi jobbar fortfarande med dem, och vi hoppas att det ska vara klart efter semestern.
Vilket bolag man diskuterar med avslöjar man inte ännu. Näringslivschefen menar att det är mycket som ska stämma, och att processen är lång.
"Är vår ambition"
– Att bygga en terminal är det enkla, att få ihop det andra är svårare. Det är många turer och det är ganska trögt med tågtrafik, slottider och bolag, säger Pär Jonsson.
Han poängterar även kommunens roll i det hela.
– Vår roll är att äga infrastukturen, inte att gå in och börja driva transporter. Vi har en samhällsuppgift, och företagen har affärsuppgiften.
Vad händer just nu?
– Vi tittar på avtal och har tagit fram en del förslag.
Kan det rulla in tåg till hösten?
– Det är vår ambition.