2017 var Kvinno- och tjejjouren pärlan i Ontario i Kanada och inspirerades av deras Shine the light-projekt som lyfter fram kvinnor som blivit offer för kvinnovåldet. Folk bär lila, butiker smyckas i lila och även Niagarafallen lyser lila för att visa sitt stöd.
Det är kvinnorna som är i fokus istället för förövaren som det i många fall blir. Älvsbyborna beslutade sig för att ta med sig det hem och göra det till en tradition på hemmaplan en vecka varje november. Fast här är det exempelvis Storforsen som lyst lila under Shine the light-veckan.
I vanliga fall brukar veckan också vara fylld av föreläsningar, besök och diskussioner på olika platser i kommunen och liknande. Men pandemin har gjort det omöjligt att genomföra. Därför fick man för bara några veckor sedan tänka om totalt.
– Vi satsar jättemycket digitalt i år. Vi har en Youtube-kanal, Facebook och Instagram där vi helt enkelt lägger ut filmer som vi har gjort om vad Shine the light är och vad Kvinno- och tjejjouren gör. Vi kommer att lägga ut filmer varje dag, ha lite olika tävlingar, ge information och filmtips, säger Åsa Bagger Hallsten, ordförande.
De satsar inte bara digitalt i år. Det satsas också extra mycket på tjejjouren under veckan och egentligen året. De har kunnat anställa Emma Berglund under sex månader för att utveckla just tjejjouren. Hennes arbete den här veckan är att jobba med chatten som annars är öppen en kväll i veckan. Nu är den öppen varje dag, på dagtid.
– Vi har fått jättebra respons varje dag vi har haft öppet. Det är många som skriver och vänder sig till oss även dagtid, säger Emma Berglund.
Vad kan man få hjälp med genom chatten?
– Det är ingen kategori på så vis. Det kan vara tjejer med relationsproblem eller tjejer som helt enkelt mår dåligt och har ångest. Vi hjälper alla, säger Emma Berglund.
Företagarna och butikerna som hjälper till att sprida medvetenhet och sponsra är så klart också en viktig del i det hela. Alla hjälper till med lite av varje. På kaféer kan man hitta speciella lila Shine the light-bakelser, och i vissa butiker har man exempelvis rea på alla lila och rosa produkter.
– Vi måste verkligen tacka företagarna och föreningarna. De har verkligen velat vara med även i år. De som missat har ofta ringt upp i veckan för att fråga om det fortfarande går. Det är jätteroligt. Det känns som att de tar det här på allvar, säger Åsa Bagger Hallsten.