Lärare på skolbänken för ökat läslyft

Genom skolverkets satsning "Läslyftet" kan lärare fortbilda sig i läs- och skrivundervisning. I Älvsbyn går pedagogerna nu man ur huse för att samla på sig nya kunskaper genom kollegialt lärande.

Alla lärare från förskolan till årskurs 3 i Älvsbyns kommun deltar i Läslyftet.

Alla lärare från förskolan till årskurs 3 i Älvsbyns kommun deltar i Läslyftet.

Foto: Christoffer Markström

ÄLVSBYN2015-08-19 17:39

Läslyftet handlar om att stärka elevernas läsförståelse och skrivförmåga genom att förbättra och utveckla kvalitén i undervisningen. Alla kommuner i Sverige kan, med eller utan statsbidrag, ta del av Läslyftets material. De flesta kommuner, som Arvidsjaur, Arjeplog och Piteå, väljer att endast utbilda en grupp pedagoger åt gången. I Älvsbyn satsar man däremot fullt ut.

Alla lärare från förskoleklass upp till årskurs 3 deltar i projektet som drog i gång i veckan.

– Det känns spännande och jätteroligt, säger Helén Boman, en av två handledare i kommunen.

"Utmanande frågor"

Hon har sällskap av Pia Lindström, och tillsammans har de avverkat två av nio handledardagar.

– Då håller vi till på Luleå universitet och Umeå universitet, säger Pia Lindström.

Vad får ni lära er?

– Vi har blivit utbildade i kollegialt lärande och det här med att handleda en grupp. Att få med alla, att ställa utmanande frågor och så klart få klart för oss vad Läslyftet är, säger Helén Boman.

Hon tycker Läslyftet verkar lyckat.

– Det är väldigt bra material och jättebra filmer, och så är det ju forskningsbaserat, så det är ett bra upplägg.

Alla ska utvecklas

I Älvsbyn har man länge jobbat med läs- och skrivförmåga, vilket syns på de fina resultaten i Öppna jämförelser och Lärarförbundets ranking över de bästa skolkommunerna.

– Det är ju grunden i all inlärning. Eleverna måste ha goda läs- och skrivkunskaper för att klara sig i skolan, säger Pia Lundström.

Just läs- och skrivförmågan är kärnan i det nya konceptet.

– Alla elever ska få utveckla den utifrån där man själv befinner sig. Elever som kanske har lite jobbigt att lära sig ska få utvecklas så gott de kan och så mycket de kan utifrån sina förutsättningar, säger Pia Lundström.

"Lära tillsammans"

– Men även superduktiga elever ska också utmanas och lära sig mer, fortsätter hon.

Är det ett individuellt upplägg?

– Nja, vi lär tillsammans. Eleverna ska ju lära tillsammans och ta del av varandras tankar om exempelvis en text. Alla ska vara delaktiga och alla ska vara med. Inte bara den som pratar mest, utan alla kan bidra till det här, säger Helén Boman.

Ulrik Bylander, rektor på Knut Lundmarkskolan, är nöjd med lärarnas engagemang och han tror stenhårt på Läslyftets effekt.

– Nu kör vi förskola och lågstadiet, och nästa år är det fokus på mellan- och högstadiet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!