Skillnaderna i fjärrvärmepriser mellan länets kommuner är stora. För en vanlig trerumslägenhet i Älvsbyn motsvarar kostnaden 1 002 kronor per månad, medan kostnaden i länets billigaste kommun Luleå är 522 kronor, en skillnad på 92 procent enligt rapporten.
– De stora prisskillnaderna i Norrbotten är oroväckande. Det är orimligt att kostnaden är upp till 480 kronor högre per månad beroende på vilken kommun som lägenheten ligger i, säger Kjell Berndtsson, ordförande i Nils Holgerssongruppen.
"Existerar inte"
Älvsbyns Energis vd tycker dock att rapporten är trams.
– Bostadshuset som Holgerssonrapporten utgår ifrån existerar inte i Älvsbyn, säger Jan Sipola.
Enligt Svensk Fjärrvärmes Branschstatistik 2014 är Älvsbyn även bland de dyrare när det gäller villor. Endast Gällivare, Kalix och Övertorneå har dyrare kostnader.
– Jag tycker att det är dyrt, och det har ju blivit betydligt dyrare än vad det var för något år sedan. Men jag tycker inte att det verkar som att man har så mycket att säga till om. Vi får vara glada när våran räkning kommer, säger Johanna Stenvall, villaägare.
"Inte värt det"
Hon och hennes man har inte bekostat installationskostnaderna själva, och hon är osäker på om de hade valt fjärrvärme om de krävdes en installation.
– I dag känns det inte värt det, men det gjorde väl det då det installerades. Då lovade de guld och gröna skogar men det blev inte riktigt så, säger hon.
Jan Sipola menar även där att statistiken inte visar rätt bild av priserna i Älvsbyn.
– Vi kan inte jämföra oss med Luleå som har SSAB, Boden som bränner sopor och Piteå som har Kappa.
"Alldeles för svag"
– Den tar bland annat inte med flödesavgifter heller. Räknar man in det så har vi ytterligare ett par kommuner som är dyrare än oss, fortsätter han.
Att skillnaderna kan bero på att förutsättningarna för att producera och leverera fjärrvärme skiljer sig åt håller Nils Holgerssongruppen med om, men det förklarar inte hela skillnaden.
– Fjärrvärmen är en monopolverksamhet med bristande konkurrens där konsumenterna har liten möjlighet att påverka priserna. Kundens ställning är alldeles för svag, säger Kjell Berndtsson.