Läkare trakasserade deprimerad patient

21-åringen trodde att hon skulle på ett fem minuter långt rutinbesök. I stället hamnade Älvsbytjejen i en 90 minuter lång mardröm.

Chef. Agneta Björk vill inte kommentera läkarens agerande.

Chef. Agneta Björk vill inte kommentera läkarens agerande.

Foto: Christoffer Markström

Älvsbyn2017-03-15 21:23

I början av juli i fjol blev den 21-åriga Älvsbytjejen sjukskriven på grund av depression och ångest. I väntan på ett besök hos psykiatrin hann hennes sjukskrivning löpa ut. Hon åkte därför till Älvsbyns hälsocentral för att förlänga sjukskrivningen den 5 augusti.

– Jag åkte dit på en jourtid. Jag trodde att det skulle ta fem minuter, men så blev det inte, säger hon.

Efter att hon väntat på den försenade läkaren i runt en timme blev hon kvar på hans rum i en och en halv timme.

– Han var väldigt oprofessionell. Det var som att han försökte vara en hobbypsykolog utan att titta på min journal.

Läkaren bad henne berätta sin historia i stället för att titta i journalen och sjukskriva henne till efter besöket hos psykiatrin.

Under tiden kom han med jobbiga frågor och olämpliga påståenden.

– Jag berättade att jag hade ångest och då tyckte han att om jag får en ångestattack så ska jag hoppa på min pojkvän och ha sex med honom. Då skulle ångesten gå över.

Sexuellt innehåll

Många av hans inlägg var sexuellt relaterade.

– Han tryckte även ner mig på andra punkter. Bland annat sa han att jag aldrig kommer kunna bli det jag vill bli karriärmässigt, säger patienten.

Med gråten i halsen vågade hon inte avbryta läkaren.

Han pratade mycket om sitt eget privatliv och 21-åringen upplevde inte att han tog hennes tillstånd på allvar.

– Han framställde mig som lat och sa att det är bättre att jobba än att ligga hemma och titta på Netflix. Han tyckte att jag skulle börja jobba halvtid redan måndagen efter att jag var där.

– Jag var helt förstörd när jag gick därifrån. Jag grät och grät och visste inte vad jag skulle göra.

Fick träffa annan läkare

Hon åkte hem och samlade sig, skrev ner vad som hade hänt för att komma ihåg det – och ringde hälsocentralen igen.

– Jag sa att jag ville träffa en annan läkare, och då fick jag det. Den läkaren hade läst min journal och sjukskrev mig direkt. Sedan tog hon med mig till Agneta Björk för att anmäla den andra läkaren.

Patienten fick intrycket att verksamhetschefen inte var förvånad över läkarens beteende.

– Hon skulle prata med honom när han kom tillbaka. Det skulle ta några veckor eftersom han är en hyrläkare som inte alltid är där. Jag vet inte om hon gjorde det, och hon antecknade inget av det jag sa.

Nu har 21-åringen bytt hälsocentral och ska själv anmäla läkaren.

– Jag visste inte om Agneta var skyldig att anmäla det eller om jag måste göra det själv, men jag tycker ju att hon borde ha anmält det eftersom hon är chef där, säger hon.

Chefen fåordig

Agneta Björk har inte mycket att säga om händelsen.

– Det är ett patientärende, så det är inget jag kommenterar över huvud taget.

Har du diskuterat händelsen med läkaren?

– Jag hanterar alla klagomål jag får. Oavsett om det är patientnämnden, socialstyrelsen eller direkta patienter.

Att 21-åringen anmäler händelsen till patientnämnden innebär att ärendet återigen hamnar hos Agneta Björk.

– Vi som vårdgivare ska hantera det oavsett vilken väg det kommer. Det ska tas på lika stort allvar.

Hur allvarligt ser du på situationen?

– Jag kommenterar inte det. Jag tar alla klagomål på allvar.

Vad tycker du generellt om att läkare gör psykiatrins jobb?

– Jag förstår vad du menar, men det kan vi ta en annan gång. Det som är anknutet till ett patientfall kommenterar jag inte.

Jobbar läkaren kvar?

– Han har jobbat av och till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!