När Ghassem Ostovar skulle installera golvvärme i sitt hem i Luleå 2011 vände han sig till Älvsbyföretaget Grund och Byggservice. Arbetet var färdigställt i början av december samma år – men redan i oktober 2014 började kundens klinkergolv i hallen att ramla sönder. Ghassem Ostovar kontaktade Greger Sundman, ägare av Älvsbyföretaget, direkt.
– Han sa att han skulle titta på det veckan efter, men han dök aldrig upp. Så har han hållit på sedan dess. Ibland svarar han inte och när han svarar säger han att han ska komma men har gör det aldrig.
Anmält företaget
Nu har han anmält företagaren till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
– Jag vill bara ha golvet fixat. Det spelar ingen roll om det är samma företag eller om de ersätter mig så att någon annan kan göra det.
Klinkergolvet är lagt av Luleåföretaget Bra Golv. De menar att underarbetet gjort att golvet har spruckit.
– De kom bara hit och la ner golvet. Grund och Byggservice gjorde i ordning allt. Han (Greger Sundman) påstår att det är dem som har gjort fel, men de har inte gjort några fel. Det är väl därför han inte vill komma hit, säger Ghassem Ostovar.
Skadeståndskrav
Kunden har betalat hela summan på 297 350 kronor och kräver i sin anmälan att Grund och Byggservice åtgärdar skadorna. Skulle byggfirman vägra kräver Ghassem Ostovar skadestånd på 200 000 kronor. Enligt kunden är det vad det kostar att anlita någon annan till att göra arbetet.
– Golvet rör sig, så man måste göra om allt underarbete, säger han.
Ghassem Ostovar har inga stora förhoppningar på att Greger Sundman ska hålla sina löften.
– Han sa att han skulle komma i fredags, under helgen och i dag. Han är ingen bra affärsman. Jag fattar inte vad han håller på med.
PT har sökt Greger Sundman och Bra Golv utan resultat.