Kraftig ökning av dieselstölder

Dieselstölderna i Älvsbyn har mer än fördubblats på ett år. "Det är ett stort och kostsamt problem som är svårt att åtgärda", säger Stefan Fransson, Maskinentreprenörerna Nord.

Dieselstölderna har ökat kraftigt i norr. I Älvsbyn har maskinentreprenörnarna hårt utsatta.

Dieselstölderna har ökat kraftigt i norr. I Älvsbyn har maskinentreprenörnarna hårt utsatta.

Foto: Maria Johansson

Älvsbyn2019-03-27 13:31

Att stjäla diesel fortsätter att vara en attraktiv syssla för tjuvar. Fransson är ganska säker på att det är ligor som åker runt.

– Det går lite i perioder var ligorna är och agerar, säger han som tror att det är rena beställningsjobb.

Norrlandskommunerna är hårt stöldutsatta.

Sju kommuner av topp 20 är Norrlandskommuner. En av de värst drabbade är Älvsbyns kommun som ligger på femte plats.

Där har diesel stölderna mer än fördubblats jämfört med 2017.

– Färska siffror visar att dieselstölderna ökar men benägenheten att anmäla är låg. Jag skulle uppskatta att sanningen ligger på dubbelt så många brott än vad som anmälts, säger Fransson.

Problemen med dieselstölder i skogsmaskiner har funnits i flera år.

– Det är förödande. I takt med att dieselpriserna går upp så blir den allt attraktivare att stjäla.

Hjälpmedel finns för att försöka stoppa tjuvarna, men vissa ger mer skada än nytta.

– Att låsa tanklock kan många gånger ge större problem än att bli av med dieseln. Om tjuven borrar hål för att komma åt dieseln får man järnspån i tanken och det i sin tur medför stora problem. Därför anser många att det är bättre att ha olåst tankar.

DNA-märkning på verktyg och maskiner brukar inte heller ge resultat.

– Polisen har för lite resurser för att göra någonting. När vi anmäler vet vi att den noteras men sen läggs den ner, säger han som inte sticker under stol med att han är besviken men uppmanar ändå till polisanmälan för att få antal brott på pränt.

En skopa till en grävmaskin kostar 70 000. Säljer man den för 40 000 har man snabba pengar. Tjuvarna kommer med kranbil och hjullastare och fraktar bort det de vill ha.

– Det är ju sällan en skopa återbördas till ägaren även om den är DNA-märkt. Det är beställningsjobb.

Anita Ifrig, Maskinentreprenörerna, har sammanställt den nya statistiken.

– Jag tycker att det är hemskt att de hjälpmedel som finns inte används just för att entreprenörerna inte vågar.

Konsekvenserna av spån eller annat i tanken blir ett större problem.

– Alla stölder har skapat en resignation. I ett försök att råda bot på stölderna har entreprenörer börjat prata med boende runt omkring och uppmanat till uppmärksamhet. Sen lämnar men inte fulltankat när man går för dagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om