Köpmän vill stärka handeln

Älvsbyns köpmän vill nu ta ett gemensamt grepp för att utveckla handeln i kommunen. En analys av läget visar att köpmännen själva tror på bättre marknadsföring medan kunderna efterfrågar utökade öppettider och fler butiker.

En av Älvsbyns köpmän är Margareta Nylander. Hon tror på fler aktiviteter, som köpkvällar, för att öka handeln i kommunen. "Sen har nog många undervärderat konkurrensen från internethandeln. Men för egen del har vi faktiskt inte känt av det än", säger hon.

En av Älvsbyns köpmän är Margareta Nylander. Hon tror på fler aktiviteter, som köpkvällar, för att öka handeln i kommunen. "Sen har nog många undervärderat konkurrensen från internethandeln. Men för egen del har vi faktiskt inte känt av det än", säger hon.

Foto: Therese Hedman

ÄLVSBYN2011-02-10 06:00

Älvsbyns affärer tvingas allt mer konkurrera mot internethandeln och stormarknader på andra orter. För att få lite koll på hur handeln i kommunen kan stärkas har en nulägesanalys gjorts. I den pekar köpmännen bland annat ut ökad turism och förbättrad marknadsföring som viktiga punkter för att utveckla handeln i Älvsbyn.

Nu ska Köpmannaföreningen börja spåna på vad som kan göras rent praktiskt.

- Alla tänker nu efter på sitt håll och vid årsmötet nästa vecka ska vi samla in förslag. För alla vet att något behöver göras, sen hur det ska gå till är frågan, säger Kristina Bergvall, ordförande Köpmannaföreningen.

Kommunen bakom analys
Bakom nulägesanalysen av handeln ligger Älvsbyns kommun, som även kommer att vara med i utvecklingsarbetet.

- Tanken är att Köpmannaföreningen ska ta fram en arbetsgrupp och att vi sen går vidare från det. Vi måste få veta vilka saker de tycker är primära att satsa på, säger Christoffer Björkman, näringslivsutvecklare åt kommunen, och fortsätter:

- Det vi vet redan nu är att vi måste utveckla turismnäringen, något som även framkom i analysen från både kunder och köpmän.

Bättre öppettider
Analysen gjordes i enkätform och besvarades av 19 handlare i Älvsbyn. Av deras svar framgår som sagt att marknadsföringen och skyltningen bör förbättras. Bland visioner på lång sikt nämns bland annat en levande Storgata som blivit gågata, en galleria och mer samordnade öppettider.

När det gäller kundsidan av analysen så intervjuades 23 personer. De tre saker handeln i Älvsbyn fick flest pluspoäng för var närheten, personalen och trivseln. För att utveckla handeln tror kunderna bland annat på utökade öppettider, fler butiker och en satsning på turismen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om