Kommunsamarbetet rasar med förbindelserna

Skol- och gymnasiecheferna är kritiska till att Bodenbussen dragits in. De menar att man drar bort mattan under fötterna på samarbetet kommunerna byggt upp.

Mats Aspemo är myndighetschef för Regionala kollektivtrafikmyndigheten för Norrbottens län, RKM.

Mats Aspemo är myndighetschef för Regionala kollektivtrafikmyndigheten för Norrbottens län, RKM.

Foto: Johan Baggström

Älvsbyn2021-08-30 19:30

Boden och Älvsbyn har haft möten för att försöka hitta en egen lösning på Länstrafikens nedlagda busslinje. Men än så länge har man inte hittat något. En tanke var att Älvsbyns skolskjuts från Krokträsk skulle kunna köra vidare gymnasieelever till Brännberg där Boden tar vid, men det var inte möjligt.

– Då skulle grundskoleeleverna behöva åka otroligt tidigt på morgonen. Vi försöker lägga skolskjutsarna så att inga elever ska behöva sätta sig på bussen före klockan sju på morgonen, säger Jan-Erik Backman.

undefined
Älvsbyns skolchef, Jan-Erik Backman, vill ha en långsiktig lösning för eleverna. Men än har de inte hittat någon och idéerna börjar vara slut.

Gymnasieskolan har inte samma lagstadgade rätt till skolskjuts som för grundskolan där kommunen skulle varit skyldig att upphandla skolskjuts åt eleverna. Backman pendlar själv från Boden till Älvsbyn varje dag.

– Jag möter ju nån epatraktor här och där från Älvsbyn. De kör epa hela vägen till Boden. Det är ju inte bra. Det är olyckligt att man lagt ner den här linjen. I Piteå och Luleå har vi bra förbindelser, men möjligheten för elever att söka skola i Boden blir bara sämre och sämre, säger Jan-Erik Backman.

Enligt Bodens gymnasiechef Bert-Olov Ström så går 21 elever från Älvsbyn på gymnasieskolan i Boden. Han är skarpt kritisk till Länstrafikens beslut.

undefined
Bert-Olov Ström är starkt kritisk mot Länstrafiken och menar att Bodens elever drabbas på precis samma sätt som Älvsbyns, fast åt andra hållet. "Det här saboterar samarbetet vi byggt upp", säger han.

– Och för oss i Boden är det lika illa åt andra hållet för våra ungdomar som inte tar sig till Älvsbyn med buss. Det här saboterar ju samarbetet som vi har arbetat upp, säger Bert-Olov Ström.

Bodeneleverna blev ännu färre efter att bussen drogs in.

– Vi har några som bor på Folkhögskolan, men de påverkas ju inte av skolskjutsarna. Sen hade vi en som började på gymnasiet den här terminen men som har bytt tillbaka till Boden, säger Inger Grankvist, rektor på Älvsbyns gymnasium.

Regionen förklarar nedläggningen med att de haft stora sparkrav på kollektivtrafiken.

– Då har man tittat på de linjer som haft lägst kostnadstäckningsgrad, det vill säga de som har lägst antal resande i förhållande till den totala kostnaden. Då hamnar linjen Älvsbyn-Brännberg-Boden på ungefär 20 procent kostnadsträckningsgrad, så 80 av 100 kronor betalas av skattebetalarna. Därför har politikerna beslutat att avveckla trafikplikten på den linjen, säger Mats Aspemo, myndighetschef för Regionala kollektivtrafikmyndigheten för Norrbottens län.

Det är enligt honom en rent ekonomisk fråga.

– Det är klart det är olyckligt när människor drabbas, men pengarna räcker inte till allting.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!