Älvsby taxi har schaktat en del på baksidan av Mekonomen-huset. Enligt kommunen har bolaget även utfört en del utfyllnadsarbete på kommunal mark mot väg 94.
Åtgärderna har, enligt miljö- och byggnämnden, genomförts för att anordna fler parkeringsplatser.
18 juni 2015 prövade miljö- och byggnämnden om det var möjligt att bevilja mark- och bygglov i efterhand. Då ansökan inte uppfyllde kraven i plan- och bygglagen beslutade nämnden att avslå ansökan.
Den 21 januari 2016 beslutade miljö- och byggnämnden att förelägga Älvsby Taxi att återställa marknivåerna mot Kyrkogårdsgatan och grannfastigheten samt ta bort utfyllnaden mot väg 94.
Åtgärderna skulle vara utförda senast 31 augusti 2016 – men Älvsby taxi överklagade beslutet. Länsstyrelsen avslog överklagandet men sköt på föreläggandets fullgörelse sex månader.
I nuläget har Älvsby taxi inte utfört tidigare beslut från den 21 januari 2016. Miljö- och byggnämnden har därför beslutat att förelägga Älvsby Taxi, med löpande vite på 10 000 kronor per månad, att återställa marknivåerna mot Kyrkogårdsgatan och granntomten samt att ta bort utfyllnaden mot väg 94. Åtgärderna ska vara utförda senast 30 juni i år.
Ingrid Karlsson tycker att utfyllnaden mot väg 94 är det viktigaste.
– Det handlar ju om trafiksäkerhet också. Skulle någon köra av vägen där så ska man ju inte köra rätt in i en bil, säger miljö- och byggchefen.
Hur mycket måste de ta bort?
– Det finns ingen dokumentation. Det är i så fall flygbilder, men de vet ju själva hur mycket de har fyllt ut.
David Lindström, vd på Älvsby taxi, menar att det rör sig om ett missförstånd.
– Vi har inte fyllt ut något där framme. Vi ville göra en väg som anslöt till en lite stump i väg 94, men det blev aldrig av. Så jag vet inte vad det är vi ska åtgärda i så fall, säger han.
Han hoppas att nämnden kan komma på besök så de vet vad de beslutar om.
På baksidan där man har schaktat tycker han också att det har blivit galet.
– Det är ingen som har varit och tittat vad vi har gjort. Vi har egentligen bara tagit bort 40 centimeter på höjden längst in, vi har inte byggt några parkeringar som det framställs.
Han hoppas att det löser sig.
– Vi fick tillåtelse att göra som vi gjort över telefon, och vi har lagt ut 70 000-90 000 kronor på det. Så vi kommer gå vidare annars, men jag tror vi kan komma överens, säger David Lindström.