Kommunens informatör, Anna-Lena Jonsson, sitter med i utvecklingsenheten. Hon säger att anledningen till att man nu väljer att satsa långsiktigt på marknadsföring är ett behov av att lyfta fram kommunen tydligare. För att nå målen ska en reklambyrå anlitas där byrån med de mest kreativa förslagen får uppdraget.
Nya grepp
- Vi behöver förslag på nya grepp på hur vi ska gå till väga. Sedan kommer vi att ägna mycket tid till att jobba själva lokalt, säger hon.För att nå målet med en positiv befolkningsutveckling har man satt upp en rad delmål.
Ökad kunskap om den egna organisationens utbud av service och tjänster hos kommunens anställda för att höja servicegraden.
Öka turismen
Ökad kunskap om utbudet av service, tjänster, aktiviteter och upplevelser med mera från såväl näringsliv, handel och föreningsliv för att stärka självkänslan och öka trivseln bland invånarna. Ökad kunskap om utbudet i kommunen bland invånare i regionen och utvalda områden utanför regionen för att öka turismen och inflyttningen samt företagandet och handeln i kommunen.
- Vi behöver både intern och extern marknadsföring där lokal förankring är mycket viktig. Älvsbyborna har ett behov av att man lyfter fram det som är positivt i kommunen, säger Anna-Lena Jonsson.
Positiv dragningskraft
Den interna marknadsföringen innebär, enligt planen, en förankring av de kärnvärden som man anser att Älvsbyn - Norrbottens pärla, består av. Exempel ges på en variant av kommunspel och att utveckla välkomstaktiviteter för nyinflyttade med mera. Parallellt tas nya skyltar fram i kommunen som bör vara på plats inför sommaren 2007.Externt innebär planen att man kommunicerar Älvsbyns kärnvärden till de utpekade målgrupperna utanför kommunen. "Här kan vi dra nytta av den positiva dragningskraft som finns hos de större företagen och andra mer kända företeelser, till exempel Storforsen".
På måndag ska planen diskuteras i kommunstyrelsen. Om den antas är målet att dra igång med marknadsföringen så fort som möjligt.