Klart för att rösta om 30 i Älvsbyn

Älvsbyn kan bli först i Norrbotten med 30-gräns i hela tätorten. På måndag kommer kommunfullmäktige att rösta om att sänka nuvarande 40 till 30.

Kommunalråd Tomas Egmark anser att det är värt att sänka hastighetsgränsen för att förhindra olyckor.

Kommunalråd Tomas Egmark anser att det är värt att sänka hastighetsgränsen för att förhindra olyckor.

Foto: Christoffer Markström

Älvsbyn2019-05-02 18:06

Förslaget är att ändra hastigheten till 30 kilometer i timmen på Älvsbyns bostadsområden. Man väljer att se hela Älvsbyns tätort som ett bostadsområde och kommer sedan göra undantag för ett antal vägar. Östermalmsleden, väg 94, Nyvägen, Västermalmsleden, Stationsgatan och Storgatan blir undantag. Tanken är att göra gatorna säkra för oskyddade trafikanter.

– Vi har ju nästan bara bostadsområden. Man kör bara lite långsammare, men bromssträckan sjunker med 20 meter. Om det är något barn som springer ut så kan det vara frågan mellan liv och död. Kan vi minska olycksrisken är det helt rätt beslut, säger Tomas Egmark (S), kommunalråd.

Kommunen lutar sig på publikationen TRAST (Trafik för en attraktiv stad) som utkom 2015. Den ska hjälpa kommuner att planera sina vägnät där man rekommenderar 30 kilometer i timmen i bostadsområden. Det är dock inte solklart om det är rätt eller fel. I utredningen om sänkt bashastighet i tätort som regeringen fick till sig 2017 säger man exempelvis att det krävs att vägar är sämre än vanliga vägar eller att det är särskilda aktiviteter där. I utredningen uttalar sig transportstyrelsen om att det krävs väldigt särskilda förhållanden för att en hel tätort bör sänka till 30.

Vi har låg trafik i Älvsbyn. Är det motiverat att sänka?

– Ska vi värdera ett liv eller risk för ett liv bara för att vi får köra lite saktare? Det är inte frågan om några stora skillnader, men stor skillnad på stoppsträckorna. Jag tycker det argumentet är starkt nog, säger Egmark.

En som inte tycker att argumentet är starkt nog är Orvo Hannlöv från Sverigedemokraterna som knappt kunde tro sina ögon när Kommunstyrelsen röstade igenom förslaget. Han var den ende som reserverade sig mot beslutet.

– Det har ju inte körts på ett barn i ett bostadsområde på åtminstone 60 år i Älvsbyn. Jag har stångat mig blodig om det här men det är ingen som lyssnar. Det är helt vansinnigt att försämra Älvsbyn så här utan någon egentlig anledning, säger Orvo Hannlöv.

Förutom att han att det är obekvämt menar han att många Älvsbybor kommer att drabbas ekonomiskt av böter och indragna körkort. Men kommunalrådet håller inte med.

– Då har man ju kört för fort. Att det minskar risken för att köra på ett barn är starkare än det, säger han.

Är det verkligen en risk att prata om när det är något som fortfarande inte hänt?

– Ja, det är en risk. Vi kan inte vänta på att någon skadas innan vi gör något, säger Egmark.

Kommunen kommer att fortsatt hålla öppet för att det kan bli fler områden som undantas från 30-gränsen ifall de råkat missa något.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!