Järnvägsstationen i Älvsbyn till salu

Järnvägsstationen i Älvsbyn är till salu. För cirka 750 000 kronor kan den anrika byggnaden från 1894 bli din. Försäljningen ingår i bolaget Jernhusens ambition att göra sig av med två tredjedelar av sina 150 mindre stationsfastigheter i Sverige.

Bolaget Jernhusen har bestämt sig för att sälja järnvägsstationen i Älvsbyn. I fastigheten ingår det anrika stationshuset från 1894 plus ett närliggande personalhus. Pris: Cirka 750 000 kronor.

Bolaget Jernhusen har bestämt sig för att sälja järnvägsstationen i Älvsbyn. I fastigheten ingår det anrika stationshuset från 1894 plus ett närliggande personalhus. Pris: Cirka 750 000 kronor.

Foto: Britt Lindgren Blom

ÄLVSBYN2008-05-15 06:00
När affärsverket SJ (Statens Järnvägar) bolagiserades 2001 ombildades fastighetsdivisionen till bolaget Jernhusen, som tog över fastighetsbeståndet, inklusive samtliga stationshus med tillhörande väntsalar.
- Det är svårt att bedriva en effektiv fastighetsförvaltning på ett utspritt område från nordligaste Norrland till längst ner i Skåne. Dessutom har många av landets mindre järnvägsstationer förlorat en del av sin betydelse ur resenärsperspektiv.
- Istället för att stationerna ska stå oanvända och riskera att förfalla eller vandaliseras, arbetar vi för att ge dem ett nytt liv med lokalt förankrade ägare, en utveckling som sker i samarbete med kommuner, lokalt näringsliv, tågoperatörer och Banverket, förklarar Claes Schillerström, fastighetsförvaltare för Jernhusens verksamhetsområde Mindre stationer Nord, som sträcker sig från Bollnäs och uppåt.
"Bra hyresintäkter"
Hittills har ungefär ett 40-tal mindre stationsfastigheter fått nya ägare. I några fall har respektive kommun tagit över ägandet, men det vanligaste är att privata företag eller hyresgäster köpt fastigheten.
Nu är turen kommen till järnvägsstationen i Älvsbyn, en imponerande flervåningsbyggnad från slutet på 1800-talet, plus ett närliggande personalhus. Totalt rör det sig om lokaler på 582 kvadratmeter.
Enligt uppgifterna på internetsajten Objektvision finns det utrymme för en "kontorslokal i stationshuset för det lilla företaget" på 27 kvadratmeter, samt en "mindre verkstadslokal i personalhuset" på 91 kvadratmeter.
- I dagsläget har vi 20 procents vakans på uthyrda lokaler i de två byggnaderna i Älvsbyn, så köparen kan räkna med bra hyresintäkter, säger Claes Schillerström.
För att inte äventyra väntsalsfunktionen eller på annat sätt försämra förutsättningarna för en fungerande lokaltrafik, sker försäljningsprocessen i samarbete med Banverket, kommunen och tågoperatörerna.
- I praktiken innebär det att fastigheten säljs med ett hyreskontrakt och ett servitut som ger den nya ägaren skyldighet att upplåta väntsal, säger Claes Schillerström.
Formell hyresgäst till väntsalen är Jernhusens helägda dotterbolag SRAB, som via en stationsavgift reglerar förhållandet med de trafikoperatörer som trafikerar stationen.
Kommunal fråga
Claes Schillerström har goda förhoppningar om att det ska dyka upp en köpare till järnvägsstationen i Älvsbyn.
- I första hand vänder vi oss till kommunen. Det finns flera exempel runt om i landet på lyckad samverkan mellan kommun och lokalt näringsliv när det gäller stationsbyggnaderna, säger han och tillägger:
- Jernhusen kommer att förvalta och utveckla stationerna fram till att en försäljning är genomförd. Själva avyttringen i sig är inte det viktigaste för oss, utan fokus ligger i att stationen får en bra ägare och en säkerställd väntsalsfunktion.
Vad ska ni göra med stationer som eventuellt inte går att sälja?
- Det har vi inte tagit ställning till, svarar Claes Schillerström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om