2014 genomfördes spårbytet på den 41 kilometer långa etapp 1 mellan Älvsbyn och Boden.
I veckan påbörjar Trafikverket och Strukton Rail AB arbetet med att byta ut järnvägsspåret på sträckorna Älvsbyn-Koler och Träskholm-Bastuträsk.
– Det är definitivt inget litet projekt. I runda slängar strax under en halv miljard för båda etapperna. Räknar man på det omsätter vi ungefär sju miljoner kronor varje natt. Det är det största projektet i Sverige i år, säger Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.
Projektet har tidigarelagts och komprimerats på grund av att spåret uppvisar tydliga utmattningstendenser med sprickbildning i rälerna.
– Komprimeringen är att vi gör två etapper i år och det är maximalt vad vi klarar av att göra på en säsong. Ett normalt spårbyte ligger mellan tre och fyra mil per säsong. Så nu jobbar vi in en säsong kan man säga.
De två etapperna är totalt 80 kilometer långa och projektet innefattar byte av räler och sliprar samt siktning av spårballasten.
Hastigheten för tågen är för närvarande nedsatt på den sträcka som inte bytts ut – vilket skapar problem för tågtrafiken. Hastigheten kan inte höjas förrän spårbytet genomförts.
Att man väljer att göra om etapp 2 och etapp 4 är ingen slump.
– Vi sparar etapp 3 för att man inte kan lägga två spårbyten så nära varandra. Då konkurrerar man om samma uppställningsspår och så vidare. Så man måste ha en viss separation mellan, säger Per Lindmark.
Spårbytet utförs med spårbyteståg som har kapacitet att klara bytet med minsta möjliga inverkan på tågtrafiken.
– Den påverkas som så att vi stänger av ungefär sex och en halv timme varje natt. De som kör på banan vet ju om att det är så här, så alla parter vet om att det här jobbet kommer att göras.
Arbetet sker nattetid klockan 22.00-06.00 och passagerartågen – exempelvis nattåget från Stockholm – är inte påverkade alls.
– Nej, vi jobbar bara fram till sex. Det är något godståg som har fått flytta på sig, säger Per Lindmark.
Man kommer att ha stora maskinparker i Älvsbyn, Jörn och Bastuträsk.
Den 9 oktober ska projektet vara klart.
– Det är en rimlig plan. Så får vi se om vi får pengar till att göra färdigt etapp 3 nästa år, säger projektledaren.
26-30 juli är järnvägsövergången i Älvsbyn avstängd klockan 23.00-05.30 på grund av projektet.
De som bor i närheten av rälsen kommer att informeras när spårbytet pågår i deras närhet.