Region Norrbotten gick ut med en upplysning till patienter i Älvsbyn på onsdagsförmiddagen. Vid 10-tiden gick det varken att nå hälsocentralen via telefon eller mejl.digitalt.
– Vi har inget internet och våra telefoner är inkopplade där, så vi kan varken ta emot samtal eller ringa själva. Vad vi vet så är det bara vi som är drabbade i området, men de vet inte om det är en server eller brott på någon kabel, sa Maria Sjöberg Fjällvind, teamledare på hälsocentralen, på förmiddagen.
Bokade besök fortsatte att genomföras som vanligt och vid frågor om vård hänvisades patienter till 1177. Men utan internetuppkoppling kunde personalen inte heller komma några journaler.
Hur gör ni då med besöken som genomförs?
– Vi har tre bärbara datorer som vi har kopplat upp via regionens intranät. Vi har alltså tre som fungerar, men alla får springa mellan och de är placerade där de behövs mest. Så det är därför vi inte bokar några fler besök.
Felsökningen pågick i runt fyra timmar innan man hittade problemet. Enligt Region Norrbotten var det inget dramatiskt fel utan ett enklare tekniskt problem i hälsocentralens serverrum. Efter 13.30-tiden kunde patienterna återigen kontakta Älvsbyns hälsocentral och personalen kunde komma åt journaler och annat.