Ingen beredskap för oväntade tillströmningar

Resenärerna ska inte behöva stå längre sträckor men det blir verkligheten när extra beredskap inte ingår i länstrafikens avtal med bussbolaget.– Vi vill inte ha stående passagerare men tyvärr så händer det ibland, säger bussentreprenören Harry Granlund.

ÄLVSBYN2014-01-13 06:00

Grunden är att alla passagerare ska sitta bältade men länstrafiken i Norrbotten kan acceptera stående resenärer på kortare sträckor som understiger 20 minuter, enligt trafiksamordnaren Lars Nilsson.

– Vi vill inte ha stående av säkerhetsskäl. Vi ska erbjuda alla sittplats men ibland när sådana här tillströmningar av resenärer sker utan beredskap kan det bli frågan om att resenärerna kan få stå, säger han.

Avvägningar

Att behöva stå mellan Älvsbyn/Sikfors till Piteå strider mot policyn men eftersom länstrafiken inte har avtalat med bussbolagen om extra beredskap är det omöjligt att få tag i en förstärkningsbuss innan nästa linje anländer om en halvtimme.

– Vi kan inte stå beredda med en buss och sedan inte få någonting ersättning om den inte används. Om vi sedan tar in en extrabuss har den ordinarie bussen redan kommit och farit, säger Harry Granlund, vd på Granlunds Buss som körde 6.50-turen med flera stående passagerare.

Först när bussen är full får entreprenören kalla in en till och då är det mycket svårt att hitta både fordon och förare.

– Vi som trafikföretag följer bara direktiven från länstrafiken. Något mer kan vi inte göra. Självklart vill vi inte ha stående passagerare men det är länstrafiken som måste ta frågan.

”Undantagsfall”

Enligt Harry Granlund är det sällan som passagerarna måste stå och då rör det sig främst om resenärer som hoppar på närmare Piteå. Att veta vilka dagar trycket i Älvsbyn ökar är svårt då belastningen inte tycks följa några trender.

– Någon gång händer det att vi har några stående men så extremt som det var i onsdags är ett undantagsfall. Tyvärr är det jättesvårt att förutse, säger Harry Granlund och påpekar att det är tillåtet att ha så många som 30 stående passagerare i bussen.

Försiktighetsprincipen

Det är lagligt att köra 90 kilometer i timmen med stående passagerare och de som var med på bussen i onsdags upplevde att färden gick fort. Harry Granlund rekommenderar sina förare att ta det extra försiktigt om inte alla sitter ned.

– Det är bättre om man är tio minuter sen än att någon gör sig illa om vi måste tvärbromsa. Chauffören i det här fallet sa att han försökte köra så försiktigt som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om